Massagetestaren skrev:
Det här får inte bli en tråd om sex och snusk, som också ska vara borta från detta forum.
Det jag vill lyfta upp är massösernas arbetssituation såsom jag fått mig förklarat av några personliga vänner som testat på att jobba som massöser.
intressant diskussion, men kan inte riktigt hålla med dig om vissa punkter och skjuter gärna in mina fem öre i diskussionen.
Att det är så billiga priser på salongerna beror ju på att massöserna ofta inte får någon lön.
håller inte med om detta. även de salonger som har 300kr/h ger oftast sin personal minst 50kr per kund (i handen), sen att de förmodligen inte betalar arbetsgivaravgifter och dylikt är väl en annan sak. Sämsta jag hört och sett var typ 100kr per dag oavsett hur många kunder de hade. har även hört om en som utlovade löner till sina anställda och sen varje månad "lurade" dem ändå.
Men aldrig hört något från någon om personal som jobbar gratis. Det gör de inte i Thailand så varför skulle de göra det här?
risken finns ju att om du hört detta direkt från en thailändsk tjej så finns det en stor chans att hon inte är helt ärlig mot dig.
att förvisso bara tjäna 3000kr/månaden är skit, men det är fortfarande en lön.
De har bara dricksen att lita på som inkomst.
återigen, inget jag personligen hört eller nånsin sett på något ställe, och då har jag personligen samtalat med många om deras situationer.
Däremot ger eventuell dricks ett bra tillskott i kassan.. får de en extra hundralapp i dricks så har man nog gjort deras dag.. om de får 50kr per kund och haft 4 kunder på en dag är det bara 200kr i inkomst på en dag, om du då skjuter till 100kr blir det 300kr.. eller 150% ökning på inkomsten. klart det gör skillnad.
Dessutom tar många salongägare procent på dricksen som massöserna får
ägaren kan ju omöjligen veta hur mycket en person har fått i dricks om inte personen eller kunden själv meddelar arbetsgivaren om detta.
ska vi hårddra det så är nog de få fallen där ägare tar procent på "dricks", så är det nog inte om dricks vi pratar om utan om kommission på andra tjänster som sålts med ägarens vetskap.
det är ju dessutom något brottsligt.
alternativt får massöserna betala x kr per dag de jobbar där.
i all välmening, men detta har jag aldrig nånsin stött på, vare sig i Thailand eller i Sverige.
Tror inte att någon thai tjej skulle finna sig i det heller, för det är inte så det fungerar.
Dessutom är det personalbrist just nu (åtminstone i stockholm) så då har jag ännu svårare att tror att folk betalar för att jobba, när de kan helt enkelt gå till salongen bredvid och få en lön.
Så länge någon accepterar att köpa extra tjänster på någon salong så kommer dessa massöser aldrig att få normala arbetsförhållanden.
Här kan jag förvisso hålla med till viss del, men menar du alltså att tjejrna inte har något som helst eget ansvar för sitt välbefinnande?
Bara för att någon vill köpa något innebär det inte att man måste sälja något.
9/10 av de här tjejerna kan inte ett ord svenska, men förmodligen har de ett uppehållstillstånd för familj eller arbete.
Det är gratis att gå på SFI, man kan till och med få pengar om man går SFI och klarar av kursen inom vissa utsatta tider, kan de sen svenska är det lättare att få jobb, hur många av dessa tjejer går på SFI? knappt någon. Varför? De är inte intresserade av långsiktiga lösningar, de vill tjäna pengar nu.
Nånstans i den här debatten så har ju faktiskt dessa personer gjort ett aktivt val vad de vill göra med sina liv.
om vi nu inte pratar om nån som under hot är tvingad att göra saker mot deras vilja (vilket är väldigt olagligt och fel fel fel) Men jag tror nog lätt man kan urskilja nån som är tvingad att göra något och någon som gör det av egen fri vilja, skulle du stöta på ett sånt exempel förväntar jag mig att du anmäler det till polisen.
Så för att förhindra detta så välj bort salonger där det är helt uppenbart att dricks är massösens enda inkomst. Vi måste få bort dessa oseriösa aktörer från marknaden. Massöserna ska ha en marknadsmässig lön och andra förmåner, så slipper vi detta med drickstvånget
Det finns inget drickstvång, du kanske känner det som så.
Men praxis har aldrig varit att man är tvingad att ge dricks i vare sig sverige eller thailand.
Just nu är det dessutom personalbrist på många salonger för att det finns för många salonger och för lite massöser, så egentligen kan man säga att dessa tjejer faktiskt kan välja och vraka bland arbetsgivare. trots det sitter de kvar på samma härke till arbetsgivare och får sina 50 kronor per kund eller 100kr per dag?
Jag tror en av anledningar är i många fall att de som jobbar på de billigaste ställena kan i många fall inte ens massera och har ingen erfarenhet eller utbildning inom relevanta områden alls, där kallas det thaimassage för att det är en thailändare som masserar dig och inget annat.
de arbetsgivarna har inte heller några krav på de som de anställer och det blir därmed, lågt pris låg kvalitet, lite som att köpa Eldorado produkter istället för Änglamark.
De som kanske ger bättre löner har förmodligen lite mer krav på sina anställda också. som t.ex. relevant utbildning, eller åtminstone en fallenhet för massage.
samtidigt som jag håller med dig att man bör premiera kvalitativa ställen som behandlar sin personal bra är det svårt att motivera varför en person som inte ens kan massera, inte kan svenska, och inte heller vi lära sig det, ska få bättre betalt, de måste faktiskt inte arbeta med massage.
det var som sagt det här med egenansvar.
Det finns dessutom ingen som helst garanti för att ett ställe som tar 600kr/timmen ger mer än 50kr per kund till sina anställda.
och även om de får 120kr/timmen så kanske de anställda ljuger för dig och säger att de får 20kr/kunden så att du ska tycka synd om dem och ge dem dricks.
men principiellt kan man säga följande, det är ekonomiskt omöjligt att ge en arbetsmarknadsmässig lön till en massös om man tar 300kr/timmen och betalar arbetsgivaravgifter och skatt, det blir helt enkelt för lite pengar över per kund då för att man ska kunna betala räkningarna.
på 350kr/timmen är det däremot möjligt, det är något av en break-even punkt.
(att vissa sen har happy hour priser är en helt annan sak och orelevant i denna diskussion)
så med andra ord kan man nästan förutspå att om ett ställe bara tar 300kr betalar de förmodligen en ruskig skitlön till sina anställda, alternativt inte gör rätt för sig gentemot staten.
om personen inte är ensam förstås, då är ekvationen helt annorlunda.
ett annat otrevligt fenomen som jag sett mer och mer av är att man kräver att de "anställda" ska ha F-skattsedel och så betalar man dem för deras tjänster, så slipper arbetsgivaren att betala arbetsgivaravgifter. och på så sätt betalar man dem en en summa om 100kr per kund inkl moms.. kvar blir då efter att man betalat 62% skatt som företagare endast 38kr.
Men tjejerna som går med på detta är förstås okunniga om det svenska skattesystemet, och att om de har f-skattesedel så måste de ha bokföring och betala in skatten själv, de tror självklart de får hela 100-lappen.
Sen får de en skattechock ett år senare när moms och skatt ska betalas, om de inte åker dit för skattebrott då de förmodligen nolltaxerat.
som sagt, allt detta är olika förekomster och teorier om hur det ser ut.
det finns bra salonger och det finns dåliga salonger.
vi kan inte med säkerhet säga att bara för att salongen är billig så ger de skitlön till sina anställda, men det är väldigt troligt.
men lita inte heller blint på att massösen säger hela sanningen till dig.
För övrigt finns det ju ingen lagstadgad minimumlön i sverige, så det är ju helt lagligt.
Och om man som arbetstagare faktiskt finner sig i situationen när det faktiskt är en reel personalbrist, åtminstone i Stockholm. Ja det måste faktiskt hamna under bristande egenansvar.
som konsument ska du inte behöva ta en ställning till detta. men vi skulle ju kunna jämföra det med fairtrade, fast det skulle inte kännas helt rätt det heller.