Sök Massage Direkt

Sök efter:

Reklam

Annons
Annons

Logga in

Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE: Thailändare beröring och massage

Thailändare beröring och massage 21 mar 2018 10:56 #2451

• Mister mister Profilbild
  • Mister mister
  • Nybörjare
Hej. Jag är intresserad av hur thailändarna själva ser på thaimassage. I synnerhet kvinnor. Hur vanligt är det att thailändska kvinnor går och får en thaimassage? Jag förstår att det inte är lika vanligt på landsbygden, men i städerna? Tar thailändskor i sådana fall massage av en kvinna? Eller blir det en man som ger massagen?

Det är lite ambivalent, hur man ser på själva beröringen. Thailändare har ju kulturellt i sociala sammanhang svårt för kroppsberöring (handslag, kramar etc). Faller den biten bort när man går på massage? Huvudmassage är ibland del i thaimassagen. Men huvudet är det ju nästan en kränkning att beröra, åtminstone på någon du inte är släkt med, rent socialt.

Vore intressant om någon kunde reda ut detta: Kanske en thailändare eller någon som bott längre i Thailand
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Thailändare beröring och massa 21 mar 2018 16:21 #2452

• Sukhumvit Profilbild
  • Sukhumvit
  • Nybörjare
De thailändare som jag känner tar massage som en slags hälsovård. Det vi kallar för traditionell thaimassage, det vill säga i pyjamasliknande kläder. Ställen som ger det finns över hela Thailand, på landsbygd och i stad. Ofta på sjukhus. Och ganska ofta med manliga massörer.
Oljemassage, eller aromamassage hittar du i större städer och på turistorter. Att gå på spa är förhållandevis exklusivt och mest förbehållet medelklassen. Någon direkt beröringsskräck har inte de thaikvinnor jag känner som frekventerar span. Måhända är de lite prydare än svenska kvinnor. Personalen är i huvudsak kvinnor, skilda eller ogifta. Har inte mött en massös i Thailand som är gift med en thailändare. Att jobba med massage triggar svartsjuka...
En variant av dessa span finns i större städer och i turistdistrikten. De liknar väl mest de massagesalonger vi har i Sverige och lockar turister med billig oljemassage. Där ser du sällan thailändska kunder.
Summa summarum: Thailändskor går på massage för att bli friska eller för att skämma bort sig med lite lyx.

Thailändare beröring och massa 21 mar 2018 21:55 #2453

• Mister mister
  • Nybörjare
Tack för ett bra och initierat svar Sukhumvit. När du talar om olika typer av thaimassage, är det primärt gränsen mellan olja och thai eller är det även skillnaden mellan de två huvudskolorna, den kungliga (nuat rajchasumnak) och den vanliga (nuat chaloeyseuk), du syftar på?

Intressant att du nämner klädsel. På de informativa sidorna om thaimassage, har man som du säger i allmänhet en sorts pyjamas, men på de svenska thaimassageställen jag besökt i Sverige förväntas man klä av sig det mesta, och erbjuds inget plagg att ha på.

Thailändare beröring och massa 21 mar 2018 22:50 #2454

• Sukhumvit Profilbild
  • Sukhumvit
  • Nybörjare
Jag har bara upplevt gränsen mellan oljemassage och traditionell massage. Är inte så hemma på varianterna av den traditionella. Vad jag förstår så finns det skillnader i teknik mellan det som lärs ut exempelvis norra Thailand och de centrala delarna (läs Bangkok).

Oljemassage går utomlands och även i Thailand ibland under benämningen swedish massage, vilket kanske inte är helt korrekt, men det ger en lätt komisk dimension åt det vi i Sverige kallar thaimassage, det vill säga oljemassage.

Att de flesta massörerna på svenska salonger numera är upplärda av kompisar i Sverige och endast kan basal oljemassage leder till att den traditionella thaimassagen inte prioriteras på den genomsnittliga salongen. Antar att thaimassage pyjamas därför sällan finns till hands om man väljer den traditionella massagen.
Men det finns nog ett och annat undantag.

Thailändare beröring och massa 21 mar 2018 23:31 #2455

• Mister mister
  • Nybörjare
Jag kan hålla med om att thaiställena har en del kvalitetsskillnader, som nämnts här i en del trådar. Men det är inte bara en skillnad mellan salonger, utan också inom salongerna beroende på vilken massös man får. Hur uppfattar en viss, även om man inte förbokat, utan kommer på dropin?

En bra thaimassage uppfattar jag som när den är mer djupgående och när massören använder ordentligt tryck, med fötter och armbågar och också vrider och drar systematiskt, och att den är mer heltäckande. Det finns ju ett visst schema som utbildade massörer går igenom, och jag jag kan se att vissa använder just detta mönster, medan andra mer verkar improvisera.

En servicebonus kan ju också vara att massösen frågar om man har onte någonstans eller vill att man ska fokusera på en viss del, t.ex rygg.

En sak jag funderat är vad det här klappandet, småslag, har för funktion. Hade det varit lite rejälare slag hade jag förstått :)

Thailändare beröring och massage 22 mar 2018 03:09 #2459

• Mangan Profilbild
  • Mangan
  • VIP
Pratar dagligen med bl.a. Thailänskor (även om Filipinskor) dominerar forumet där jag jag är extra admistratör.. (Dating, humor, osv).
Vad det heter?
Nej gör inte reklam här, men det finns nog 100 liknande..

Nåväl de går själva på massage (dock förvånande att de väljer olje - trodde de skulle som mig föredra traditionell)..
Soapy massage går de inte på.. Men även fish spa, etc. Massage vanligt i Thailand, inte bara turiststäderna.
Är en plats om Asien med fokus på Thailand

www.facebook.com/groups/255343778255489/
  • Sida:
  • 1
  • 2

Reklam

Annons
Annons
Annons
Annons