Sök Massage Direkt

Sök efter:

Reklam

Annons
Annons

Logga in

Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Löner och dricks

Löner och dricks 22 mar 2018 01:58 #2457

• Mister mister Profilbild
  • Mister mister
  • Nybörjare
Thaimassage har blivit allt populärare i Sverige. Det verkar ständigt poppa upp nya salonger.

Förklaringen är kanske att folk provat på tekniken i Thailand på semestrar och att det är så fantastiskt billigt jämfört med t.ex. klassisk massage som är dubbelt så dyrt.

En sak man ska ha i medvetande är att den som masserar får betala för att det är så billigt. Dessa är extremt lågavlönade och kan kanske förklaras genom att man kommit runt kollektivavtal och att vissa kanske inte ens har en riktig anställning.

Ibland klagas det på att man missat några minuter av en stressad massös, eller inte får exakt det man förväntar sig. Andra förfasar sig över avslöjandena om extra service som tillhandahålls.

Man kanske ska tänka på att dessa problem betydligt kan lindras om var och en nyttjar sin moral och ger ordentligt med dricks. Jag lovar att du får en bättre massage och inga missade minuter. OCH då försvinner ju liksom poängen med erbjudanden om "extra". Detta otyg finns ju just för att de har så dåligt betalt, och måste dryga ut sina låga löner.

Klassisk massage är, som sagt, nästan dubbelt så dyr som thaimassage. Ändå kan en thaimassage med en duktig thaimassör/massös vara mer effektiv mot smärta och ledvärk. Ge några hundra i dricks nästa gång du får en massage. Det gynnar både dig, din salong och hela näringens rykte.

Dricks är inte svarta pengar. Man får ge ganska rejält med dricks utan att det behöver deklareras, av vare sig gåvogivaren eller mottageren.
Administratören har stängt av anonyma inlägg.
Följande användare (n) sa tack: Sukhumvit

Löner och dricks 22 mar 2018 03:02 #2458

• Mangan Profilbild
  • Mangan
  • VIP
Andra grupper som säljare är oftast inte garenterad någon lön, eller 12 - 13.000 brutto inkl kvällsob och gratisarbete på helgerna..
(Helt inom Unionens avtal)

Dricksar du där med`?

Ursäkta, vad har du för bank konto så jag kan ge dig dricks?
Är en plats om Asien med fokus på Thailand

www.facebook.com/groups/255343778255489/

Löner och dricks 22 mar 2018 17:07 #2464

• Mister mister
  • Nybörjare
Hej Mangan. Tack för ditt svar. Jag vet inte riktigt vad det är du vill säga. Vad jag vill säga är att denna grupp människor är (ofta) en underprivilegierad och lågavlönad grupp. Jag säger inte att man är skyldig (socialt, juridiskt) att betala någon dricks, men kanske moraliskt. Moraliskt i den meningen att många (inte alla) är extremt lågavlönade. En säljare har gjort ett val och kan utan att kompromissa med sitt samvete höja sitt arvode genom att arbeta hårdare. Betalningen till din massage går ofta till största delen till salongens hyresintäkter och ägaren, men vad du får ut är ju själva massagen. Jag vet inte hur många som upplever det som lite tragiskt att massöser som inget annat vill än att kanske skaffa sig ett bättre liv för sig och sina fattiga släktingar ibland tvingas att göra extratjänster som man inte ens tycker om. Om du och andra ger mer dricks så dränerar vi den marknaden. Är det någon som förstår hur jag menar?
Följande användare (n) sa tack: Sukhumvit

Löner och dricks 22 mar 2018 18:05 #2465

• Founder
  • Administratör Profilbild
  • Administratör
  • Administratör
Mister mister skrev:
Vad jag vill säga är att denna grupp människor är (ofta) en underprivilegierad och lågavlönad grupp. Jag säger inte att man är skyldig (socialt, juridiskt) att betala någon dricks, men kanske moraliskt. Moraliskt i den meningen att många (inte alla) är extremt lågavlönade. En säljare har gjort ett val och kan utan att kompromissa med sitt samvete höja sitt arvode genom att arbeta hårdare.

Svenskaundervisning, Både SFI och SAS är kostnadsfria i Sverige. går du SAS med permanent uppehållstillstånd kan du få studiebidrag.
Därefter kan man gå valfri gratis utbildning och få studiebidrag under tiden, utbildningar finns till allt möjligt på ALLA nivåer. och därefter kan man få ett bättre jobb.

om dom "måste" jobba ett lågavlönat jobb för att de flyttat till en svensk gammal snålgris så står det även dem fritt att byta karl.

Jag stör mig enormt på när man pratar om "underpriviligierade" människor som har exakt lika många privilegier som alla andra i det här landet.
Du påstår att de inte har ett val eftersom de är lågutbildade och whatnot, men en svensk lågutbildad person har ett val? argumentet faller på sin egen orimlighet eftersom det borde vara samma förutsättning.

Väljer man att jobba med att massera för 50kr per kund istället för ett annat jobb, eller studera för att få ett bättre jobb. Är det inte min eller någon annans moraliska eller etiska skyldighet att betala för deras dåliga val.

om du har gått till några salonger där massöserna är inlåsta slavar föreslår jag att du går till polisen istället för att ge dem extra pengar. Att påstå att de inte har något val är bara löjligt, alla har ett val.
Massage is serious business
Senast redigerad: 22 mar 2018 18:11 av Administratör.
Följande användare (n) sa tack: Mangan

Löner och dricks 22 mar 2018 18:41 #2466

• Mister mister
  • Nybörjare
Det blir naturligtvis ingen moralisk skyldighet så länge du inte nyttjar deras tjänster. Men i den stund du nyttjar en persons tjänster är du naturligtvis moraliskt skyldig att betala för den vara du köper, om du inte är, för att använda ditt eget vokabulär: "en svensk gammal snålgris". Om person A säljer en vara för 20:- fast att du vet att den är värd 60:- är det moraliskt hedervärt att ger mer, om du kan. I synnerhet om du vet att A är i utsatt läge. Man kan naturligtvis ha en massa uppfattningar om vad det svenska sociala skyddsnätet kan erbjuda. Tror du verkligen att A jobbar lågavlönat om alternativ finns? Menar du att beskrivningen av en viss misär bland de thailändskor som jobbar på billigare salonger är en felbeskrivning av verkligheten?
Om du nu anser att ett socialt skyddsnät (studiebidrag) är ett bättre alternativ, jobbar du aktivt för att upplysa de som inte känner till den möjligheten? Det vore i sig i sådana fall moraliskt hedervärt, om du inte valt det första alternativet (dricks)?

Förstår du mitt andra argument? (dränera marknaden)
Senast redigerad: 22 mar 2018 18:42 av Mister mister.

Löner och dricks 22 mar 2018 18:59 #2467

• Founder
  • Administratör Profilbild
  • Administratör
  • Administratör
Nej.
Det är inte så moral och etik fungerar.

om jag ska köpa en bil och går till bilhandlare A som säljer en bil för 200 000kr

och så går jag till bilhandlare B och tittar på samma bilmodell för att jämföra, men de säljer den för 50 000 kr så har inte jag aldrig någonsin moralisk eller etisk skyldighet att betala 200 000kr till bilhandlaren som säljer bilen billigare. ännu mindre skyldighet har jag att betala 50 000kr till säljaren som jobbar där för att de betalar sina bilförsäljare dåliga löner.

Det är valfritt för a) bilföretaget att sälja bilen till det priset de anser de tjänar pengar på den. och b) frivilligt för personalen som jobbar på bilfirman att jobba där.
jag som konsument förutsätter att de räknat med att de tjänar pengar på försäljning, och att personen som jobbar där har valt att jobba där oavsett vilken lön personen har. om nu bilförsäljaren är kass på matte och förlorar pengar på bilen, det är ju tråkigt för dem.
och om nu bilförsäljaren som jobbar där jobbar gratis varje dag och är olycklig, tråkigt för honom, det är hans val.

ingenstans i den ekvation är jag som kund inblandad i något moraliskt eller etiskt vägval där jag måste ta ansvar för andra människors dåliga val.

Det står mig fritt som konsument att välja det alternativ som främjar mig mest eller som får mig att känna mest godhetsPKfaktor beroende vad jag har för prioritering.

Att du känner någon form av skyldighet att ta ansvar för andra personer är inte detsamma som att det är någon oskriven lag som ska följas av alla.

Jag menar dessutom på det att det är ett löjligt påstående att person A skulle vara utsatt för mer misär med samma förutsättning förutom födelseort som person B bara för att person A inte är född här. fullkomligt orimligt påstående.

också ett löjligt påstående att säga att person A jobbar för att det inte finns några alternativ, klart det finns alternativ, men de alternativen kanske inte är lika lockande som alternativet person A faktiskt valde.
Det finns något som heter fri vilja och så länge det finns har man ansvar för sina egna handlingar.
om inte någon står med en pistol mot deras huvud så skulle jag säga att alla dina argument är fullkomligt uppåt väggarna.

Skulle nu personen vara tvingad med hot eller våld att utföra ett jobb till skitbetalning eller ingen betalning så börjar vi däremot prata om att man som individ har ett moraliskt ansvar att inte köpa tjänster där alls.
i det fallet skulle det inte hjälpa att dricksa för tjänsterna eftersom det skulle vara moraliskt förkastligt att ens anlita dem.

Du menar dessutom att man ska dricksa personer som gjort dåliga val i livet, varför? för att sponsra deras dåliga val? Varför ska vi ta ansvar för deras val?
Det enda du gör är cementerar deras dåliga val i livet.
betalar du dricks till lokalvårdaren på din arbetsplats också?

Precis som att ge pengar till en tiggare inte får dem ur tiggeriet utan befäster tiggeriet, så länge man får pengar om man tigger kommer man inte försöka göra nånting annat heller.

EDIT.
Jag såg att jag missade att bemöta några av dina argument.
Det blir naturligtvis ingen moralisk skyldighet så länge du inte nyttjar deras tjänster. Men i den stund du nyttjar en persons tjänster är du naturligtvis moraliskt skyldig att betala för den vara du köper, om du inte är, för att använda ditt eget vokabulär: "en svensk gammal snålgris".
Ja det är självklart ett moralisk och etisk skyldighet att betala för varan/tjänster jag köper. gör jag inte det begår jag ett lagbrott dessutom.
Men jag är inte moraliskt skyldig att betala mer än vad personen säljer varan/tjänsten för.
Om person A säljer en vara för 20:- fast att du vet att den är värd 60:- är det moraliskt hedervärt att ger mer, om du kan.
om en person säljer en vara för 20kr som är värd 60kr kommer jag betala 20kr för den. Det kanske är hedervärt som du säger att betala mer, men inget etiskt eller moraliskt krav. Personen som säljer något får sätta vilket pris de vill och jag kan bestämma om jag accepterar det eller ej. det är så fri handel fungerar.

Om du har bjudit på något på tradera och det landar på 200kr, sen kommer du och ska hämta grejen och ser att personen har lite risiga kläder, ger du han 500kr då isället? jag tror inte det.

när du handlar en tv på elgiganten hur ofta har du betalat mer pengar än prislappen på varan? förmodligen aldrig.
I synnerhet om du vet att A är i utsatt läge.
Definiera utsatt läge. för mig är utsatt läge, trafficking, hot, våld, missbruk osv. Inte "min pojkvän e snål så jag behöver jobba ett dåligt betalt jobb för att jag är för lat för att lära mig svenska gratis och måste skicka pengar till mina föräldrar."
och om det är som min beskrivning av misär ska du inte gå dit.
Man kan naturligtvis ha en massa uppfattningar om vad det svenska sociala skyddsnätet kan erbjuda. Tror du verkligen att A jobbar lågavlönat om alternativ finns?
det sociala skyddsnätet som finns är är det som finns, sen vet jag inte vad du har för uppfattning om det.
CSN bidrag är inte ett socialt skyddsnät för övrigt utan ett studiebidrag för att man studerar.
Ja jag tror att person A jobbar där trots att det finns alternativ.
Menar du att beskrivningen av en viss misär bland de thailändskor som jobbar på billigare salonger är en felbeskrivning av verkligheten?
De kan närhelst de vill söka sig till andra jobb eller utbildningar, det är både påbjudet, erbjudet och tillgängligt. Om ingen tvingar dem att vara där med hot, då ska man inte gå dit.
Om du nu anser att ett socialt skyddsnät (studiebidrag) är ett bättre alternativ, jobbar du aktivt för att upplysa de som inte känner till den möjligheten?
Det är inte min uppgift.
upplyser du alla människor i din vardag om allting som kan göra deras liv bättre? är du mentor åt alla du träffar på gatan? eller bara åt de som du selektivt tycker synd om?
Det vore i sig i sådana fall moraliskt hedervärt, om du inte valt det första alternativet (dricks)?
du började med att använda "moraliskt ansvar" och nu använder du "moraliskt hedervärt". det är två olika saker.
Det är inte moraliskt förkastligt att låta bli att dricksa.
är man nöjd med en tjänst kan man förstås ge dricks om man nu vill det, men att ge pengar till folk av obskyra diffusa skäl bara för att är inget jag sysslar med.
Massage is serious business
Senast redigerad: 22 mar 2018 19:27 av Administratör.
Följande användare (n) sa tack: Mangan

Reklam

Annons
Annons
Annons
Annons