Sök Massage Direkt

Sök efter:

Reklam

Annons
Annons

Logga in

Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE: Höga priser, döden för thaimassage i Sverige?

Höga priser, döden för thaimassage i Sverige? 01 jun 2024 11:11 #5220

• Founder
  • Administratör Profilbild
  • Administratör
  • Administratör
Tänkte lägga ut denna diskussion.

Ingen har väl missat inflationen som varit i Sverige vilket drivit upp priserna på allting, inklusive thaimassage.

Personligen tror jag att prisökningarna inom thaimassage är döden för många salonger.
De vanligaste klagomålen på thaimassage vi tar emot är tidshållning och dålig massage.

400 kr för en timmes massage som i många fall blir 45 minuter är 8,8kr i minuten.
om samma salong plötsligt höjd priset från 400 till 650 kronor men inte ändrar något annat så blir samma massage helt plötsligt 14,4kr i minuten.
Om du var halvnöjd innan så kommer du nu vara missnöjd och inte återkomma.

att höja priset från 400 kr till 650 kr är en prishöjning om 62%.

Jag förstår absolut varför man höjer priserna, men det hade kanske varit mer rimligt att höja i relation till inflationen, men vi har sett många salonger chockhöja sina priser med 60% eller mer.

Men kvaliten kvarstår. betalar jag plötsligt för en höjning som är mer än dubbelt så hög som inflationen varit förväntar jag mig mycket mer service och kvalitet.
Vilket gör att man naturligt kommer omvärdera vad man anser man får för pengarna.

Om salongen hade svårt med lönsamheten före höjningen tror jag inte det blir bättre om folk slutar besöka helt pga prishöjningen, vilket då resulterar i konkurs.
Jag tror även fokus på happy hour mellan 10-15 när salongerna har som sämst med kundunderlag att ha bättre priser.

Vad tycker ni andra?

Är salongers stora prishöjningar slutet för thaimassage i sverige? eller kommer 30 minuter bli den nya timmen?
är det girigt eller realistiskt att höja priset med 60%?
Bör tidshållningen bli bättre om de har så mycket högre pris?

påminner mig lite om företag som minskar storleken på förpackningen med 25% men ökar priset med 10% vilket resulterar i 46% prishöjning. De flesta känner sig lurade och slutar köpa produkten.
Massage is serious business
Administratören har stängt av anonyma inlägg.
Följande användare (n) sa tack: Relax

Höga priser, döden för thaimassage i Sverige? 01 jun 2024 12:11 #5221

• Vinimassage Profilbild
  • Vinimassage
  • Expert
Det finns anledning till höjningar!
Kanske hyresvärden höjer med 20% eller mer?

Plus allt annat blir dyrare.

Men sen är det ju att höja från 400till 650 Är lite att ta i.

Alla idag har det tufft! Blir inte lättare inom 1-2 år

Höga priser, döden för thaimassage i Sverige? 01 jun 2024 12:13 #5222

• Founder
  • Administratör Profilbild
  • Administratör
  • Administratör
Men var ju precis det som var min poäng, är det rimligt att höja med 60-80% om hyresvärden höjt med 20% ?

nu kanske 400kr var billigt från början och man såg chansen att höja, men annars realistiskt 20% höjning på 400 är 480kr. så rimligt vore 500kr inte 600-700kr.? eller?
Massage is serious business

Höga priser, döden för thaimassage i Sverige? 01 jun 2024 13:41 #5223

• Albert Profilbild
  • Albert
  • Expert
Kallas Thailogik.
Ibland skjuter do sej i foten, ingen tvekan om detta,

Höga priser, döden för thaimassage i Sverige? 02 jun 2024 00:34 #5224

Om man tittar på lite längre sikt anser jag att detta inte riktigt stämmer. Om man ska jämföra prishhöjningar med inflationen anser jag att man måste titta på längre sikt. När jag började gå på thaimassage 2010 vill jag minnas att priset var 400kr på alla ställen jag gick till. Men jag kan ju minnas fel så det behövs lite statistik.

Jag använde mig av internetarchive för att se priserna på thaimassageguiden 2010. Jag tittade enbart på priserna för en timmes oljemassage inom Stockholmsområdet. Detta eftersom jag bor där och anser att mindre än en timme är tråkigt samt att den thaimassös jag dejtade i ett år berättade att max en av tio kunder ville ha thaimassage. Det kan förstås ge fel, men vill ngn ha andra premisser får de kolla upp det själv.

Därefter tittade jag på vad 400kr i januari 2010 skulle motsvaras av i december 2023 (räkna på inlationen, ekonomifakta)
400kr 2010 motsvarar 551kr dec 2023
350kr 2010 motsvarar 482kr dec 2023

2010 fanns det 104 salonger registrerade på guiden med priser angivna. Priserna på en timmes oljemassage hos dessa fördelade sig som:
lägre än 350kr: 4st, 4%
350kr: 34st, 32%
400kr: 62st, 60%
högre än 400kr: 4st, 4%

Så en stor majoritet av salongerna tog 400kr som jag mindes. YES! Än så länge är jag inte senil :)

Så, hur ser det ut idag? Kom ihåg att om priset för en timmes oljemassage är 551kr så är det lika dyrt/billigt som 2010. Idag finns det 281 salonger registrerade i Stockholmstrakten och priserna på dessa är:
500kr eller lägre: 222st, 79%
550kr: 13st, 5%
600kr: 38st, 13%
över 600kr: 8st, 3%

Så generellt sett är det faktiskt billigare att gå på massage idag än det var 2010. Ska försöka hinna med en uppföljningspost senare idag med lite mer detaljer och förbehåll utifrån hur branschen ändrats över tid.

Höga priser, döden för thaimassage i Sverige? 02 jun 2024 01:20 #5225

Lite tillägg till tidigare inlägg som annars skulle blivit galet långt.

Ngt som missas i min uträkning är priserna på just thaimassage. 2010 var priserna på thaimassage ofta lägre än på oljemassage (nej, jag räknade inte så kan inte säga hur ofta), i dagsläget verkar det vara tvärtom, och nej jag har inte räknat så kan inte ge siffror på det heller. Poängen är att enligt min erfarenhet (trust me bro)så har priserna procentuellt sett stigit väldigt mycket mer på just thaimassage jämfört med oljemassage. Just detta är en intressant fråga i sig. Varför var thaimassage billigare än oljemassage förr men nu är det tvärtom???

Priser på tjänster stiger i princip alltid med "jämna summor". Som exempel: har du nånsin betalat 384kr för en klippning? Så det är inte prishöjningar som direkt följer inflationen och prishöjningar(sänkningar) hos leverantörer som exempelvis gör att en banan ena veckan kostar 5:32kr och nästa vecka 6:12kr. Man kan för massage räkna med samma pris ända tills priset höjs med en hundring.

Det var en period när antalet salonger plötsligt exploderade och antalet salonger som tog 300kr för en timme ökade markant (2011-2014? minns inte...). Jämför man priser från då och räknar med inflationen har priserna stigit sjukt mycket jämfört med nu. Vilket kullkastar all min statistik... Kanske admin kan gräva i detta?

Avslutar med fyra konkreta exempel på prisförändringar på specifika salonger (de enda fyra jag hittade som jag kände igen, finns nog fler om ngn letar)

salong, priset då, priset nu, dyrare eller billigare än inflationen

PK thaimassage, 420 => 450, 128kr billigare än då
Mysiga Grodan, 380=>600, 77kr dyrare än då
Luecha, 400=>500, 51kr billigare än då
Bangkok, 400=>600, 49kr dyrare än då

jaja, så har jag spenderat en solig sommarkväll...
  • Sida:
  • 1
  • 2

Reklam

Annons
Annons
Annons
Annons