Det är intresssant att läsa betyg och omdöme på salonger. Jag ifrågasätter inte att folk är uppriktiga i sina bedömningar. Men det är lite märkligt att läsa någon skriva: oinspirerad eller dålig massage, och sedan längre ner skriver någon fantastiskt massage. Jag tror inte att man värdesätter olika saker alltid.
Jag tror att förklaringen är att de flesta salonger i större städer har flera massörer. Inte alla massörer har samma klass beroende på utbildning, erfarenhet och engagemang. En och samma salong kan ha bra OCH sämre massörer. Sen kan det också vara så att man värdesätter olika saker.
Men har man haft man erfarenhet av flera olika thaimassage, så kan man utmönstra mönster i behandlingen som avgör om massören är utbildad och har erfarenhet eller är självlärd.
Betygen/omdömena kan därför vara missvisande, om man råkar snubbla på en som bara pysslar med oljekladd, medan resten i salongen är duktiga massörer. Sen är det förstås viktig information för visssa om det finns tillgång till swish, om lokalerna är fräscha, om det finns duschmöjligheter, om det finns flera separata rum etc.
Så, man kanske ska ta omdömen med en nypa salt, om inte flera omdömen pekar i samma riktning. Kanske ska man när man bedömer en salong nämna vilken massör som är bra? Så att man betygsätter massören och inte salongen?
Argumenten mot kan vara att en och samma massör kanske inte förblir vid samma salong. Å andra sidan kan ju kvaliteten på en salong förändras över tid.