En timme är ju utan tvekan en slags standard, vilket priset på automatiskt fungerar som ett riktvärde på vilken prisnivå salongen placerat sig.
Det är många som även satt ut priset på en halvtimme, vilket för det mesta, eller alltid, är högre än för en timme... av helt naturliga skäl;

En procedur som procentuellt tar mer tid av hela besöket ju kortare tid massagen varar, mindre ju LÄNGRE massagen varar:
- Kunden ska tas emot, kunden ska betala, kunden ska anvisas ett rum, kunden ska göra sig i ordning och lägga sig tillrätta, eventuella frågor om hur kunden vill ha sin massage ska avverkas... Dags för massage, förhoppningsvis i överenskommen tid. Därefter ska kunden klä sig (kanske duscha), kunden kanske erbjuds vatten eller liknande, kunden lämnar stället, rummet ska göras i ordning, de använda handdukarna och liggunderlaget ska senare tvättas...

Ibland känner man att en timme är lite knapp... kanske i händerna på den där massösen som gör allting rätt, får en att sväva bort i ett töcken av avslappning och välmående. Man kan ju alltid köpa två timmar, vilket oftast brukar vara det dubbla timpriset... ok?... finns logik i dubbla priset... om det inte är något som salongen strävar efter - då kanske det skulle ges lite rabatt för två timmar för att locka kunder till det?
Två timmar kan, för mig personligen, kännas lite för lång tid... då kommer vi till det intressantai kråksången...

En och en halv timme. Nittio minuter. Tre gånger trettio minuter...
Prissättningen för 1,5 timme, som skulle vara perfekt för kunden och perfekt för salongen enligt min mening, verkar skilja sig grymt mycket från salong till salong... av någon outgrundlig anledning så blir de sista trettio minuterna alltid bra mycket dyrare än te två första trettiominutersperioderna (1 timme).
Det är ju ett perfekt tillfälle för salongen att tjäna en slant extra utan allt extra arbete som jag beskrev tidigare... kunden är ju redan på plats, inget initialt arbete, inga nya handdukar eller städning mellan passen... bara trettio minuter massage och extra pengar i kassan för salongen...

Tar salongen 350:- för en timma (2 x 175:-/30 + 30 minuter), så kostar två timmar ofta 700:- (4 x 175:-/4 x 30m inuter), Ok! Men när det kommer till 90 minuter så kostar det ofta 600:- ?!?(175:- + 175:- + 250:-) 75:- mer ?! Det borde ha varit 525:-
[Detta gäller naturligtvis inte alla salonger ! - vissa har en strategiskt och logiskt smart prissättning]
Vissa salonger jag frågat "vet inte" massöserna varför - "det är så", andra motiverar priset med att de faktiskt tar 250:- för en halvtimme... men... det priset gällde ju när kunden köper en "frisående" halvtimme, med allt jobb det innebär för salongen.

Om salongen tar 400:- blir ju förhållandet detsamma; 250-350:- för en halvtimme, 400:- för en timme, borde vara 600:- för 90 minuter, och 800:- för två timmar...

Nog tycker jag att det vore bättre att locka kunden till en lite längre session och plocka av denne 175:- extra, utan allt kringarbete, varje gång... i stället för att kräva kunden på 75:- eller mer i "straffavgift" om man vill ha 30 minuter extra... det köper i alla fall inte jag.

Personligen skulle jag, vid många tillfällen, köpa de extra 30 minutrarna om det inte hade varit för den... skruvade prissättningen av just 90 minuter ! Varför betala ett omotiverat högt timpris för de sista 30 minuterna ?!

Vad har ni för synpunkter på prissättningen av just 90 minuter ?!