Sök Massage Direkt

Sök efter:

Reklam

Annons
Annons

Logga in

Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Kameraövervakning - en uppmaning till salongerna

Kameraövervakning - en uppmaning till salongerna 17 aug 2011 20:29 #368

• Lillemand Profilbild
  • Lillemand
Jag besökte en salong i Stockholm City härom veckan. Anledningen till att det inte blir någon recension av det besöket, trots att det var en av de sämre massageupplevelser jag haft, är att jag var för trött för att säga ifrån - och då är jag verkligen tveksam till att hänga ut dem med en noll-stjärnig recension.

När jag gick därifrån, noterade jag att man kameraövervakade entrén med en kamera som inte bara filmade entré-hallen och dörren, utan även vad som tilldrog sig utanför entré-dörren genom de mycket stora fönstren.

En dylik kamera är tillståndspliktig. Huruvida man har tillstånd eller ej vet jag inte, och jag orkar inte ringa länsstyrelsen och fråga.

Till detta kommer att man oavsett om kameran är tillståndspliktig eller ej är skyldig att med skylt vid ingången informera om att man kameraövervakar lokalen, och sådan skylt fanns inte.

Jag har full förståelse för att man kan vilja övervaka entrén, i synnerhet om man har kassaapparaten eller dyrbara produkter nära dörren, eller om man har ensamarbetande personal, men sådan övervakning måste vara öppen och ärlig, så att jag som gäst kan göra ett val om jag vill gå in på salongen eller ej.

Oredovisad (dvs man informerar inte) eller ännu värre dold kameraövervakning är ett oskick, och är oftast direkt olagligt, och något som skall motas i grind.

Uppmanar därmed salonger som vet med sig om att man syndar på detta område att skärpa sig - det är inte så dyrt, en skylt kostar mindre än vad en timmes massage brukar kosta.
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Fortsättning Kameraövervakning 25 aug 2011 19:50 #369

• Founder
  • Administratör Profilbild
  • Administratör
  • Administratör
Har klistrat denna tråd då den faktiskt är vettigt och jag håller fullständigt med.

de regler som gäller för kameraövervakningen är inte svåra att följa och följande enkla regler gäller.

1. för kameraövervakning med eller utan inspelning har man anmälningsplikt.
Det vill säga man måste inte ha ett tillstånd, men man måste anmäla till myndigheterna att man har kamera i lokalen.
Dessa kameror får dessutom bara täcka allmänna områden, inte privata ytor där folk vid tilfälle kan vara helt eller delvis nakna, kamerorna får däremot vara både dolda och synliga och det finns inga särskilda krav där.

2. det ska tydliga framgå att det finns kameraövervakning i lokalen (genom skyltning)

3. för kameror som visar allmän plats utanför lokalen krävs tillstånd, annars kan man råka ut för böter och krav på att ta ned kamerautrustning. tillstånd för att vissa allmän plats godkänns oftast inte.
Massage is serious business

Kameraövervakning - en uppmaning till salongerna 24 aug 2012 12:50 #684

• Mangan Profilbild
  • Mangan
  • VIP
Tja.

Själv har jag ingenting emot kamraövervakning (inte ens utanför butiken), har själv drivit butik, men med annan inriktning (dock tyvärr ej haft kamror)..

En kamra som riktar sig mot porten och utanför har jag absolut INGENTING emot (kunderna kan känna sig säkra i närheten av stället de besöker).
Kamror i butiken / massagestället ex. vid kassan tycker jag är helt ok.. Är däremot osäker på om jag gillar kamror vid massagen (men om jag ser ur kundens och den som jobbars säkerhet så är det helt ok för mig)..

Jag har ingenting att dölja (säkert inte personalen säger)..

Men bra om alla kommentarer om ställena kommer med.
Synd att man inte vet hur massagen är..
Är en plats om Asien med fokus på Thailand

www.facebook.com/groups/255343778255489/
  • Sida:
  • 1

Reklam

Annons
Annons
Annons
Annons