Jag besökte en salong i Stockholm City härom veckan. Anledningen till att det inte blir någon recension av det besöket, trots att det var en av de sämre massageupplevelser jag haft, är att jag var för trött för att säga ifrån - och då är jag verkligen tveksam till att hänga ut dem med en noll-stjärnig recension.
När jag gick därifrån, noterade jag att man kameraövervakade entrén med en kamera som inte bara filmade entré-hallen och dörren, utan även vad som tilldrog sig utanför entré-dörren genom de mycket stora fönstren.
En dylik kamera är tillståndspliktig. Huruvida man har tillstånd eller ej vet jag inte, och jag orkar inte ringa länsstyrelsen och fråga.
Till detta kommer att man oavsett om kameran är tillståndspliktig eller ej är skyldig att med skylt vid ingången informera om att man kameraövervakar lokalen, och sådan skylt fanns inte.
Jag har full förståelse för att man kan vilja övervaka entrén, i synnerhet om man har kassaapparaten eller dyrbara produkter nära dörren, eller om man har ensamarbetande personal, men sådan övervakning måste vara öppen och ärlig, så att jag som gäst kan göra ett val om jag vill gå in på salongen eller ej.
Oredovisad (dvs man informerar inte) eller ännu värre dold kameraövervakning är ett oskick, och är oftast direkt olagligt, och något som skall motas i grind.
Uppmanar därmed salonger som vet med sig om att man syndar på detta område att skärpa sig - det är inte så dyrt, en skylt kostar mindre än vad en timmes massage brukar kosta.