Sök Massage Direkt

Sök efter:

Reklam

Annons
Annons

Logga in

Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Levnadskostnader i Thailand?

Levnadskostnader i Thailand? 08 dec 2014 20:42 #1336

• SH Profilbild
  • SH
  • Nybörjare
Det är lugnt men man blir ju lite nyfiken.

Föreslår också, i all välmening, att du även går ett par kurser i Thailändska. Det gör saker och ting så mycket enklare då.

Såg att bilagan inte kom med sist så här kommer den igen.

Redigering

Pdf-filer gick inte att ladda upp och zip-filen blev tydligen för stor??

PM om du vill ha filen annars kan du googla på

Immigration Bureau order 327-2557 (2014) - extension criteria & conditions en.pdf

Lycka till
Senast redigerad: 08 dec 2014 20:46 av SH.
Administratören har stängt av anonyma inlägg.
Följande användare (n) sa tack: Mangan

Levnadskostnader i Thailand? 17 dec 2014 08:45 #1349

• Founder
  • Administratör Profilbild
  • Administratör
  • Administratör
SH skrev:
Pdf-filer gick inte att ladda upp och zip-filen blev tydligen för stor??[/i]

pdf och zip har jag för mig att jag låst, dvs inte tillåtna.
dessa filformat kan nämligen innehålla elakheter :)

korrektion zip låg kvar som tillåtet men är nu borttaget.
men max storlek var 120kb så därför gick det inte för dig.
Massage is serious business
Senast redigerad: 17 dec 2014 08:51 av Administratör.

Levnadskostnader i Thailand? 17 dec 2014 09:41 #1350

• Founder
  • Administratör
  • Administratör
Mangan skrev:
Ok får skriva om allt då (försvann)..
ja tyvärr har webbplatsen en timeout.. det brukar de flesta webbplatser ha. markera din text och spara den innan du klickar på skicka om du vet att du suttit lång tid och skrivit.
alternativt skriv en lång text i "anteckningar" på datorn eller något och kopiera sen in texten.
samma sak har hänt mig flera gånger på otaliga forum osv.
alltid lika irriterande

Gillar Indisk mat (blir kanske 1 - 2 gånger / månad) och tar då lokal öl till det... (rätt ok)..
jag tycker det är både ovanligt och svårt att hitta indisk öl i sverige. de flesta indiska matställen jag varit på serverar inte indisk öl. därför jag blev lite förvånad.
om det är "india pale ale" som du druckit är den inte från indien utan från England.
om det är "Cobra" du druckit är den inte heller indisk, utan görs i Sverige av Åbro.
så då har du antingen druckit kingfisher eller chakra beer typ.
Vietnamesisk mat har jag testat hemlagat (kvinnan i familjen är bra på att laga mat), tja även på att passa barn och städa.. ;)
och eftersom de kommer från norra vietnam är maten väldigt snarlik södra kina. (hongkong nivå, dvs inte super spicy)
Thai har jag aldrig testat (men kan ju prova på det).
återigen, varför har du aldrig prövat thaimat?
du kanske ska pröva att äta maten från ett land du funderar att flytta till permanent. INNAN du ens överväger att flytta.
jag rekommenderar dig att testa tom ka gai soppa.
och efter det tar prövar du nån thai curry, själv gillar jag panaeng curry.. men pröva röd curry för sakens skull.
om de frågar mild eller stark, säg att du vill ha den som den serveras i thailand så du får en uppfattning om hur maten är där.
beställ även ett glas mjölk eller yoghurt till det (så du kan neutralisera smärtan i munnen och lugna ner magen)
Kina är gott (tja de flesta Svenskar har nog testat).
mjo, ja, men... har du ätit bedövade levande räkor i alkohol, grishjärna i hotpot och manetsoppa i Nanjiang?
eller har du ätit 4 små rätter med friterad banan och glass på en kinabuffet i sverige.
det är inte riktigt samma sak.
Trodde all slags Asiatisk mat fanns i Thailand till Schyssta priser, men även Italiensk och från Usa..
gud nej.. sushi är hiso food i thailand och svindyrt. en god biff svindyrt, pizza och shit som typ pizza hut, svindyrt. (normalpriser för en svensk)
Funderar på Thailand (varmt klimat, fattigt land (borde vara billigt att leva i)..
Verkar vara vänlig / trevlig attityd, även lite nyfiken på buddismen (kanske därför folket verkar vara avslappade och trevliga)..
finns många varma länder som inte är lika långt bort eller U-land.
Florida i USA är varmt också, och USA är sjukt mycket billigare än Sverige.
jag har upptäckt att folk är generellt mer avslappnade i varma länder, tydligen blir man jävligt upptight av -20C.
Indonesien - tja facebookvänner (vi gillar Inter (Milano / Italien) och nästan allt vi pratar om kretsar om detta (Erik Tyr, finansman från landet äger numera Inter, själv har jag gillat laget längre än så)..
Även musliskt land och kvinnorna är trogna folket och religonen (även om jag skulle konvertera), fast kvinnor är tydligen ok..
ok då har vi ju i princip sorterat bort indonesien, håller med dig där till viss del.
men att påstå att du inte skulle kunna få tag på en tjej i indonesien för att de är muslimer utan att själv konvertera till islam... you would be surprised av hur långt du kommer om du viftar med lite pengar.
Vietnamn.
De jag känner kommer från Hai Pong (norra delen av landet), rikt land och de är välbeställda släktingar som de känner. Kinesiska män hämtar ofta kvinnor (pga att kvinnofoster mördas i landet pga enbarnsprinsipen trots att kvinnan har ett högre marknadsvärde i grunden)..
Inte direkt intresserade att gifta sig med västerlänska män, som sagt bra ekonomiskt innan..
Strikt katolskt land.. (fritt från prostitution - direkt eller indirekt) dvs hitta västerlänska män att bli tillsammans med..
(enligt dem).
Tjo.. då ska jag skjuta ner dina illusioner om Vietnam. För den där familjen du känner är antingen väldigt inskränkta i sin egen värld eller tyckte det var kul att lura i dig dumheter.
Vietnam är precis lika fattigt som Thailand, om inte möjligen lite fattigare pga vietnamkriget.
Vietnam är alltså INTE ett rikt land fullt med rika människor. skulle nog vilja påstå att fördelningen är ungefär som thailand, om inte värre.
om landet vore rikt skulle inte kinesiska män kunna hämta vietnamesiska tjejer till kina (kinesiska män hämtar i lika stor omfattning thailändska kvinnor).
vietnam är INTE ett katolskt land.. var sjutton har du fått de idéerna från?
den största religionen i vietnam är Thanism (en blandning av taoism, konfucianism och vietnamesisk folkreligion) c:a 45%
näst störst är ANTI-religion (ca 30%), dvs de har ingen vedertagen religion över huvudtaget.
tredje största är buddismen @ 16%
kristendomen klockar in på hela 8% i Vietnam, och det är ALL kristendom, inte bara katolicismen.
så vet inte vart du fått dina ideer om att vietnam är ett katolskt land. för det är det inte.
måhända är dina rika vietnamesvänner katoliker, men det gör inte resten av landet till katoliker.
Ingen prostitution i Vietnam? (om nu det är viktigt att det ska finnas)
gå in på närmaste barbershop i vietnam så får du en haircut with a blowjob om du vill ha.
Vietnam har nog lika stor prostitutionsverksamhet som det finns i thailand och alla andra U-länder.
Och det finns gott om tjejer i vietnam som inte vill annat än fly från sin fattiga misär och bli ihop med en "rik" västerlänning.
Indien..
Intressant land, men troligen svårt att lära sig förstå sig på folket (språket är alltid ett hinder till en början, men andra problem, med olika klaner, osv)
hmmm? du menar att indiska skulle vara ett svårare språk att lära sig än thailändsk eller vietnamesiska?
det finns för övrigt fler Indier som kan engelska än thailändare och vietnameser.
vietnam och thailand har avsevärt annan kultur än sverige också, varför tror du att du skulle bli annorlunda bemött i indien än i dessa länder?
Inte Nordafrika (RIKA länder - dyrt)?
nordafrika... rikt? hahhaha..
menar du typ Libyen, Marocko, Tunisien, Egypten.. förvisso är libyen och tunisien bland de 10 rikaste länderna i afrika, men det säger inte så mycket. det är typ 5% av befolkningen som är rika, resten lever i misär.

Kanske tänkte du på saudiarabien , Qatar, bahrain, UAE och Oman.. de ligger inte i nordafrika utan i mellanöstern.
Men väldigt intresserad av Egyptens kultur och historia..

så åk till egypten på en veckas semester och ta en bild på sfinxen och pyramiderna. men du vill INTE bo där.
Egypten var fint på 80-talet, men har förvandlats till skit nu.
Kenya..
Intresserad av vilda djur (men att deltaga i en forskningsexpedition förblir en intressant dröm)..
billigt och bra.. Men du kanske skulle börja med en safarisemester i kenya innan du satsar på en forskningsexpedition.
Brazilien.
Andas fotboll genom allting i landet, men dyrt och hög kriminalliet..
där håller jag nog med dig, dyrt och hög kriminalitet. då kan du lika gärna åka till mexiko, lika hög kriminalitet och snäppet billigare :)
Rest, tja inte utanför Europa..
S.t. Petersburg, Paris, London och Rom (gillar då S.t. Petersburg (dyrt) och Rom (även det dyrt)..
Rom har överdrivna turistpriser, även london, paris och dessa städer är dyra.
men du ska se att kostnader och priser sjunker rätt kraftigt om man inte bort mitt på eiffeltornet.
franska rivieran är dyrt också.
Kommer både tradionell thaimassage (som jag gillar mest pga hårda muskelknutar) och oljemassagen (som påminner om "västerlänsk" massage?
oljemassage går i princip att få vart som helst i världen.
Senast redigerad: 17 dec 2014 09:48 av Administratör.

Levnadskostnader i Thailand? 17 dec 2014 09:54 #1351

• Founder
  • Administratör
  • Administratör
Alltså Mangan.

jag måste vara helt rak med dig.
visst är det intressant att sitta och spekulera hur bra man skulle ha det i ett u-land om man bodde där med en västerländsk inkomst.

men att överhuvudtaget spekulera att du ska flytta permanent till något av dessa länder när du inte ens varit utanför europa på semester är löjligt.

eller för övrigt inte ens prövat att äta maten från de länder du funderar på att flytta till.

att du inte spyr, hatar eller mår illa av den inhemska maten kan ju tyckas vara en grundförutsättning för att kunna bo där.

jag undrar däremot, varför har du aldrig ens funderat på att åka till nått av dessa länder på semester?
jag kan ju i min enfald tycka att det är en bra början att åka till landet på 2 veckors semester och se om man gillar landet, innan man börjar gå i tankar på att flytta dit.

och då har vi inte ens diskuterat ämnet (SH tog ju upp det litegranna) hur du överhuvudtaget hade tänkt att du skulle få boendevisum i de länderna.

Levnadskostnader i Thailand? 17 dec 2014 13:08 #1352

• Mangan Profilbild
  • Mangan
  • VIP
Blir att spara vid jämna mellanrum och återuppta..

Meningen var att det skulle vara en jämförelse där alla kunde gå in och titta och se hur det passade för just dem.
Dock tacksam för de mer personliga svaren.

Jo Indisk öl har jag testat (finns även på bolaget)..
Vi har en av Sveriges bästa Indiska resturanger i lilla Karlskoga (enligt seriösa bedömmare) och det kommer ofta utlänska gäster hit som har varit hos större företag i Örebro och kollat (ex. investerare)..

Vietnamesisk mat (inte speciellt stark), men god.. Funderar på att ta med dem till Indian curry och bjuda på ex. Lam Vindaloo (extra spicy)...
Men visst finns det starkare mat än indien i regionen (kommer ihåg en resturang på Söder i Stockholm) som skrattade lite åt mig när jag var i sällskap och åt som det vore indisk mat. Jo Indien har mycket kryddor, men inte speciellt stark mat..

Ätit kött (tål inte fisk och skaldjur) på Kinaresturang och det var väldigt gott (inte lika gott som Indiskt dock)..

Ska testa Thaimat vid tillfälle också (finns från Findus och på thaiställen, typ gatukök här omkring)..

Synd att "icke thaifood" är dyrt i landet, blir kanske som i Sverige. Handla på någon supermarket och göra iordning hemma (allt från nudlar till köttbullar eller biff).. ;)

Usa är väl inte så nära, gillar inte jänkare (får väl bli Södern då). Skämt och sido.. Ganska dyrt, fortfarade inte så mycket bättre än i Sverige och tjejerna har bra levnadsvilkor och fettman är stor i landet bland kvinnor..
(De har iof möjlighet om du är extremt rik möjligheten till permanent visum, tja vilket jag inte är - förtidspension duger nog ej)..

Indonesien
Har ingenting emot muslimer (vän genom jobbet med några, via korvburen, osv)..
Mer lyssnat på vad de har sagt om olika saker (de jag pratar med via facebook från dessa länder är bara fotboll och just Inter Milan), delar intresse mer än att känna dem.. (tja förstår nog vad jag menar)..

Vietnamn.
Var mer en fråga i regionen där Vietnamn tyvärr är rikare än ex. Kambodja och Vietnamn..
De som jag känner är från Norra Vietnamn förutom mannen till kvinnan jag känner mest (som kommer från Södra Vietnamn) och en som jag hade en relation med under ett tag innan hon gick tillbaka till sin man (de var budister)..
Den jag hade relation med, den andra kvinnan jag känner bra och deras släkt kommer från Norra delen. Är strikt katolska (tycker t.om att american Pie var det snuskigaste de sett), barnen är givetvis katoliker, men hon är hemmafru och gubben jobbar (och spelar på trav), tja det var så jag lärde känna endel av dem och sen andra.. (Hans fru ogillar det dock)..
Hon berättar om Vietnamn och om katoliker, hur de har det där och om Kinas stöld av Vietnamesisk olja, osv..
Mest uppgifter från henne, men om ekonomin så i regionen var de relativt rika.. Kvinnor vill gärna bo kvar eller möjligtvis Kina trots olje....

Kambodja och Laos i området är väl om jag förstår det rätt fattigare än både Vietnamn och Thailand..

Indien.
Även om de från Indien, Vietnamn, Thailand, etc förstår Engelska eller man lär sig deras språk så är det väl mycket klaner att förstå sig på i indien än andra länder..

Mycket annat att lära sig, kanske tänker fel där..

Nordafrika (just Nordafika - inte mellanöstern)..

Jämför ex. Libyen med Ghana eller Somalia.. Det är ganska stor skillnad på BNP där antar jag och Nordafrikanska länderna kan troligen utvecklas snabbare än andra länder i regionen..

Men det är möjligt att det finns stor fattigdom i de Nordafrikanska länderna också..
Kollade bland de fattiga länderna i regionen där man kunde hyra en schysst (omöblerad) lägenhet eller villa för motsvarande 1.500 - 2.000 kronor / månad.. (frågan är om det finns västerlänsk mat där)..

Länder på nära håll..
Är det inom EU är det ju grönt med Visum..
Moldavien är ju tyvärr inte EU, Estland är dyrt liksom resterande Baltikum och Polen..
Bulgarien ska vara hyfsat billigt men finns utbredd korruption (och de som lever där har det som Svenskar, råd med hyra mat och t.om semester, vilket inte alla Svenskar har. Tja de som bor i Norr och Österort om Stockholm, i Stockholm, osv har nog det)..

Att träffa en utlänsk tjej och ta till västeuropa / Usa gör att de i de flesta fall sticker dagen efter uppehållstillståndet kommit..
Men man får bo dessutom bo kvar i kyla och där allt är dyrt..

Sen är det för min del inte bara teori (kan få förtidspension), fick hjärtkollaps för ett tag sedan och var nära på att avlida..
Har nu 25% förtidspension och på resterande 72% (ok 3% försvinner) tjänst räknar arbetsgivare, försäkringskassan, arbetsförmedlingen att jag har högst 20% arbetskapacitet. (enligt arbetsgivaren försämras det dessutom radikalt)..

Vore då skönt att komma till varmare klimat och dit pengarna räcker längre.. (om det ev. blir förtidspension på de resterande 75%)...
Är en plats om Asien med fokus på Thailand

www.facebook.com/groups/255343778255489/
Senast redigerad: 17 dec 2014 13:47 av Mangan. Orsak: Text försvinner ibland.

Levnadskostnader i Thailand? 17 dec 2014 14:12 #1353

• Mangan Profilbild
  • Mangan
  • VIP
Kollade på "cost of living" men det går inte att klistra in det..

Fick lite andra siffror där.. (testa via goggle)..
Grr att det inte går att klistra in..

Kommer ihåg att Estland för ca. 15 år sedan var ca. 25 - 40% billigare än Sverige..

Betydligt dyrare nu.

S.t. Petersburg och Rom var resor för kultur och lärdom.

London, tja shopping och sightseeing..

Paris.
Championsleagefinal..
Men de får lära sig Engelska om jag ska dit igen..

Funderat på att besöka Nordkorea (inte blivit av)..

Personlig guide, besöka skolor, fabriker, kontor, politiker, etc..
Vore trevligt att se hur de lever och samtidigt bli VIP-behandlad... ;)

Men drivit tidigare i ca. 6 år eget företag (eget företag = Ingen fritid)... :(

Ska kanske fundera på semester, lära mig maten, osv..

Tja innan finns ju ex. findus och "gatuköks thai"..
Är en plats om Asien med fokus på Thailand

www.facebook.com/groups/255343778255489/
Senast redigerad: 19 dec 2014 18:24 av Mangan. Orsak: cost of living (google.se)

Reklam

Annons
Annons
Annons
Annons