Information om Massage
Sök Massage Direkt
Logga in
|
Välkommen,
Gäst
|
ÄMNE: Levnadskostnader i Thailand?
Levnadskostnar i Thailand? 08 dec 2014 13:53 #1330
|
|
Administratör skrev:
en sak jag inte förstår som jag kom fram till nu är följande. Du har prövat och gillar indiskt öl. Du gillar indiskt käk och äter det flera gånger i månaden, om jag förstått rätt? du har ätit vietnamesisk mat? (antar riktigt vietnamesisk hemlagad mat eller maten i Vietnam) eftersom det typ bara finns 1 vietnamesisk restaurang i hela sverige och den ligger i stockholm. finns säkert någon till nån annanstans. du har ätit kinesisk mat? men i Sverige förutsätter jag? du har alltså aldrig varit i kina och ätit maten på plats? men så undrar jag. om jag ska förstå det du skrivit korrekt så har du alltså 1) aldrig prövat thailändsk öl, och 2) aldrig prövat thailändsk mat? precis som jag nämnde tidigare så kände du både vietnameser och indonesier, men inga thai? blir förbryllad av att du ens skulle överväga att flytta till ett land (även om det bara anser en kortare tid) där du varken prövat maten, eller den inhemska alkoholen (singha/leo/chang/mekkong/samsong) eller kan nånting om landet överhuvudtaget eller för övrigt ens känner några thai. varför har du inte övervägt t.ex. indien? (du gillar maten, ölen och massagen) eller vietnam (du känner folk, gillar maten? och verkar kunna lite om deras kulture) eller indonesien (du känner folk) det är inte riktat som kritik eller nått men det låter väldigt naivt att ens tänka på att flytta till ett land man vet absolut noll om, som man dessutom inte har någon som helst koppling till. För jag antar att du inte heller har varit där på semester (av det du skrivit framstår det så) Jag vet att du gillar thaimassage eftersom du besöker denna sida och thaimassage, vet du att den ursprungligen kommer från indien? s.k. ayurvedisk massage. ska jag koppla ihop dessa saker låter det mer som att du diggar Indien än Thailand. Ok får skriva om allt då (försvann).. Gillar Indisk mat (blir kanske 1 - 2 gånger / månad) och tar då lokal öl till det... (rätt ok).. Vietnamesisk mat har jag testat hemlagat (kvinnan i familjen är bra på att laga mat), tja även på att passa barn och städa.. Thai har jag aldrig testat (men kan ju prova på det). Kina är gott (tja de flesta Svenskar har nog testat). Trodde all slags Asiatisk mat fanns i Thailand till Schyssta priser, men även Italiensk och från Usa.. 1 och 2. stämmer.. (se ovan).. Funderar på Thailand (varmt klimat, fattigt land (borde vara billigt att leva i).. Verkar vara vänlig / trevlig attityd, även lite nyfiken på buddismen (kanske därför folket verkar vara avslappade och trevliga).. Indonesien - tja facebookvänner (vi gillar Inter (Milano / Italien) och nästan allt vi pratar om kretsar om detta (Erik Tyr, finansman från landet äger numera Inter, själv har jag gillat laget längre än så).. Även musliskt land och kvinnorna är trogna folket och religonen (även om jag skulle konvertera), fast kvinnor är tydligen ok.. Vietnamn. De jag känner kommer från Hai Pong (norra delen av landet), rikt land och de är välbeställda släktingar som de känner. Kinesiska män hämtar ofta kvinnor (pga att kvinnofoster mördas i landet pga enbarnsprinsipen trots att kvinnan har ett högre marknadsvärde i grunden).. Inte direkt intresserade att gifta sig med västerlänska män, som sagt bra ekonomiskt innan.. Strikt katolskt land.. (fritt från prostitution - direkt eller indirekt) dvs hitta västerlänska män att bli tillsammans med.. (enligt dem). Indien.. Intressant land, men troligen svårt att lära sig förstå sig på folket (språket är alltid ett hinder till en början, men andra problem, med olika klaner, osv).. Skulle kunna tänka mig fler ställen (INTE Somalia och Albanien dock).. Inte Nordafrika (RIKA länder - dyrt)? Men väldigt intresserad av Egyptens kultur och historia.. Kenya.. Intresserad av vilda djur (men att deltaga i en forskningsexpedition förblir en intressant dröm).. Brazilien. Andas fotboll genom allting i landet, men dyrt och hög kriminalliet.. Rest, tja inte utanför Europa.. S.t. Petersburg, Paris, London och Rom (gillar då S.t. Petersburg (dyrt) och Rom (även det dyrt).. Kommer både tradionell thaimassage (som jag gillar mest pga hårda muskelknutar) och oljemassagen (som påminner om "västerlänsk" massage? Kan kommentera endel annat sen... |
|
Administratören har stängt av anonyma inlägg.
|
Levnadskostnad i Thailand? 08 dec 2014 14:13 #1331
|
|
Administratör skrev:
Mangan skrev:
För min del en tjej runt 30 (gärna utan barn, ok gillar barn men kostar pengar).. Ser ok ut för min del, men inte gör att alla som ser henne får stålis direkt. (smal, ok de flesta verkar vara det, inte utbildad på universitet, inga rika föräldrar. Inte den thaimassör som får mest kunder (eller bara står utanför pub / diskotek och lockar in gäster, servitör eller jobbar i ex. butik) har det svårt ekonomiskt och vill inte leva i en hydda vid stranden (ok bättre än så lever de kanske ändå).. var inte så säker på det. Så här bor väldigt många. Vad du tycker är "normalt" och vad som är "normalt" i thailand är nog inte riktigt samma sak. att en majoritet i thailand lever i svår fattigdom kanske är svårt att förstå. men frågan är om du skulle vilja bo i ett sånt plåtskjul. här är ett litet finare hus har man hus så är det förmodligen föräldrarnas hus, då bor typ alla i familjen där (flergenerationshus) har man "flyttat" ut och jobbar i nån turistort så bor de förmodligen i ett hyrt rum/lägenhet som inte är jättestort, eller i ett plåtskjul på bakgården om de inte har råd med 5000 baht i månaden. sen sade jag att det var skillnad mellan bangkok och andra mindre städer, och det är inte heller jämförbart med sverige på det sättet. det är inte ovanligt att folk bor utanför bangkok och pendlar varje dag flera timmar bara för att jobba på kontor inne i stan för att de inte skulle ha råd att bo i bangkok. (se thai filmen super salaryman så förstår du vad jag menar) Gärna ta med mig 2 katter (eller lämna dem till ex. syrran som älskar katter och skaffa där nere och hund, men kanske inte så vanligt där). vet inte hur karantänreglerna för djur till thailand är så tyvärr inget jag kan hjälpa med.. kan däremot inte tänka mig att kattmat är allt för dyrt där, men köper du importerad whiskas är det nog långt ifrån gratis.Försäkringar / vetrinär kanske är dyrt liksom kattsand och mat (hund eller katt).. generellt är det nog billigare att äga husdjur i thailand än i sverige, eftersom det i princip inte finns några regleringar gällande det.. inte fan behöver du ha nån agria djurförsäkring eller gå med hunden till veterinären om du inte vill (veterinären är f.ö. billigare i thailand) en tjej jag kände som jobbade som sköterska på en veterinärmottagning i pattaya tjänade 13000 baht i månaden. Inte för högra krav om resor till dyra turistorter, bara ett lugnt trevligt liv (familjekär, typ som Vietnameser, dvs familjen före allt). familjen före allt är thailand. men om du inte vill få några sexuella sjukdomar och ha en tjej som är trogen bör du nog inte plocka upp nån som jobbar i en bar och för guds skull om hon inte kommer från en bar låt henne inte jobba i en bar!Får gärna jobba lite i butiken / baren (slippa gå på varandra).. Gärna träna och simma (finns väl kanske i samband med bostaden). du hade varit mycket i vietnam? vädret är ju ungefär samma.. så man vill ju ogärna träna utomhus.. gym med AC är ju att föredra i sådana fall. då ska man bo i condo så man har sånt, om man inte haft pengar att bygga en grym villa nånstans med eget gym och pool Kanske se mig / oss omkring (men billigt med buss / tåg antar jag, liksom taxi, onödigt med bil och vem vågar ställa den i ex. Pattaya.. bil i pattaya är inte så farligt faktiskt, men större chans att nån kör in i bilen än snor den.fast skulle jag bo i thailand skulle jag skaffa en scooter och använda den för dagliga ärenden. billigt att äga där. Städning. Vad kostar det för en studio (säg 50 - 60 kvm, respektive minivilla på ca. 60 - 75 kvm)? kostnaden är så försumbar att jag inte ens tog med den utan bakade in det i boendekostnaden. men om tanken var att ha en stadig tjej som bor med dig kan du nog förvänta dig att hon kommer börja städa av sig själv om du inte anlitar en städerska.Öl, tja gillar Indisk öl, kanske är deras lokala öl inte direkt sämre? (inte testat).. seriöst? har du aldrig prövat singha? det finns till och med att köpa på systembolaget, den går att dricka.själv är jag ingen ölmänniska, men av ölsorter gillar jag nog Kirin mest (japansk öl) men om du är ölmänniska ska du nog fundera på att testa singha INNAN du väljer att flytta till thailand Indisk mat några gånger i månaden, någon pizza, american pizza, burgare eller liknande, lite lokalt käk (liknar Vietnamn och Kinamat?) Jag skulle inte säga att jag tycker Thai mat liknar kines- och vietnamesisk mat särskilt mycket överhuvudtaget. Vietnam har väldigt mycket besläktskap med kina, vilket är därför vietnamesisk mat också är väldigt snarlik kinesisk mat.thaimat.. tänk fisksås, kokosmjölk, chilipeppar och koriander så har man beskrivit ungefär all thaimat som nånsin lagats, spicy spicy spicy, om du inte vill äta pad thai varje dag, hehe (självklart går det ju att få tag på mat som inte är spicy) men tänk också på att thailändares definition av vad som är spicy och vad du tycker är spicy är inte samma sak. men generellt är thaimat rätt svag och tafatt i jämförelse med riktig sichuan-mat (sichuan i kina) men när du pratar om kinamat antar jag att du definierar det som en vanlig svensk gör, dvs 4 rätters typ biff me bönskott och friterad banan med glass till efterrätt. om du bor ute på vischan långt ifrån turistorter och större städer, förvänta dig inte att det finns några västerländska matställen. annars om du inte bor mitt ute i nowhere utan där det är mer civiliserat kommer det självklart finnas pizza hut och allt mellan himmel och jord. men västerländsk mat är inte så billigt i thailand och kommer nog aldrig bli det heller, vill man äta billigt snackar vi om att äta thaimat. tror mitt senaste mål på kfc i thailand kostar 350 baht. Tja not a big spender, men ok, leva någorlunda ok och om "bonnflickan" kommer till stan, går inte så utmärkt, är en 5:a av 10 möjliga i utseende (1 = mongolid, 5 = normal, 10 = Victoria secret tjej).. du vill ha en bonnflickan, INNAN hon blivit fördärvad av barlivet i turistorterna, med andra ord, bosätter du dig invid turistorten kommer du bara hitta "bartjejer", och de är lite speciella. (känner folk från Vietnamn som jag umgås lite med och via facebook från Indonesien), men inga från Thailand.. jag blir nyfiken, varför thailand? om du känner folk från indonesien och vietnam, varför skulle du åka dit istället för de två länderna? Vietnam och indonesien har ju ungefär samma förutsättningar som thailand gällande "bra levandeförhållanden om du har pengar" bortsett från att i indonesien är typ alla muslimer.. och i vietnam är hälften thanister och typ 10% buddhister.Vietnam är ju ett väldigt trevligt land, varför inte åka och bosätta dig där ett tag? typ nha trang. det låter ju som att du vet mer om vietnam än thailand. Tja lära mig lite av deras kultur, vore intressant att lära mig mer om deras religon buddismen.. det är rätt trevligt att besöka lite buddhisttempel, fast om du ska bosätta dig där anser jag nog att det måste vara av bättre skäl än att du vill lära dig lite om deras kultur, annars tröttnar du nog efter ett tag.Kanske besöka buddisttempel.. Priserna jag trodde var från filmer som turister filmat där (kanske inte helt korrekt), mc Donalds såg jag via big mac index och lokal valuta (tydligen gammal) big mac index är just för big mac, inte för en hel meny mc Donalds såg jag via big mac index big mac index för Juli 2014.Sverige 40,70kr Thailand 99 baht. det är alltså det differentierade priset för en big mac (hamburgaren, inte menyn) i jämförelse till USD. vad kostar en big mac meny i sverige idag? typ 60kr? räkna med 150% påslag även i thailand dvs 150baht för en meny. som exempel åt jag en grymt bra köttbit (australiensisk) på en teppanyakirestaurang i thailand, det kostade 2500baht per person. i övrigt är priser just priser, på vissa ställen är det billigt och andra ställen dyrt för samma vara. en bar kanske är billigare en annan dyrare.. men snittpriser får man ut ändå. du kan säkert hitta nått ställe som säljer singha för 30 baht och urvattnade shots för 50 baht. du kan också hitta nån posh bar som tar 200 baht för en öl. frågan är väl snarare vad du är ute efter och vad du vill ha ut av det. precis som i sverige. går du på klubb blå i stockholm kan du köpa bärs/cider/shots för 25kr, går du på stureplan kostar väl samma bärs 90kr. allting är inte dyrt överallt. Men så tänker jag.. är realistiskt tycker jag, och ungefär vad en "normal" pensionär i sverige får i pension.Sen tänker andra lite annolunda.. Kanske 45 - 50.000 bath? (tja lite billigare än i Sverige), men... alltså, missförstå mig rätt.. om du har 50 000 baht i månaden att leva på i thailand så kan du leva väldigt väldigt gott. det är lite som att du skulle ha 50 000kr i månaden här.fast jämförelsen blir inte helt korrekt. inhemsk mat, tjänster, boende är billigare.. men västerländska saker och hårdvara (tv, mobil och annat) är lika dyrt som här om du inte köper kinesiskt skräp. en canon kamera kostar t.ex. lika mycket i thailand som den gör i sverige, i vissa fall kan du nog till och med hitta den billigare i sverige pga prispress. ska du bo med västerländsk levnadsstandard på ditt boende räkna med höga kostnader på boendet. (Men konstigt att det är så dyrt om lokalbefolkningen tjänar 15 - 22.00 bath / månad och 60% under 2.500).. som sagt i storstäderna tjänar man marginellt mer än utanför de populära områden, men du tänker nog fel, de som har den lönen har inte den boendestandarden du har här i sverige. lite som att jämföra päron och päron, men det ena päronet är ruttet.Thailändsk medelklass är inte jämförbar med svensk medelklass på något sätt. jag skulle säga att thailändsk överklass bor i samma standard som vi svenskar, fast där finns ju de som är sjukt rika också så det blir ingen jättebra jämförelse. men om vi pratar om "nedre" överklass. så är de jämförbara md svensk medelklass. dvs folk som tjänar 50000+ baht i månaden. Kanske delar lägenhet och så, men.. de som inte tjänar så höga löner, dvs snittet, bor förmodligen hemma så länge de kan, eller tills de gifter sig, och därmed bidrar till ekonomin i familjen.förvänta dig alltså inte att en singel manlig thai med 20 000 i lön bor i en lägenhet med svensk levnadsstandard, för det skulle han inte ha råd med. de är dessutom redan vana med en lägre levnadsstandard, därför tycker man inte heller det är något konstigt. Hyran för en tvåa i ex. Örebro kostar ju ca. 4 - 5.000:- / månad (hyres) och är väl ca. 70 - 80% större än ex. Pattaya.. du kan hyra något för 4000-5000 baht i månaden i pattaya, det är oftast ett rum med en säng och badrum på 15-20kvm med kokvrå.I centrala Pattaya bor ungefär 100 000 människor, och är omgiven av chonburi provinsen där ytterligare ungefär 900 000 människor bor. hur många har örebro? 140 000? Hur många i örebro län totalt? typ 280 000 människor.. dvs 50% av befolkningen i örebro län bor i örebro stad, och de som bor utanför bor i RIKTIGA svenska hus eller riktiga lägenheter med centralvärme osv, en väldigt hög levnadsstandard. Endast 10% av befolkningen i chonburi bor i Pattaya, men du kan vara säker på att desto fler jobbar där. det är långt ifrån lika stor urbanisering i thailand som det är i Sverige. det visar ju också att de andra 90% inte har råd att bo i pattaya. och de som bor utanför pattaya bor förmodligen inte i ett hus av svensk standard, utan du som svensk skulle förmodligen tycka det är ett träskjul. (även om mer och mer thailändare får mer pengar pga turismen och även bidrar de till familjen så det är mer och mer vanligt med finare och finare hus, men de kan i sin tur vara omgivna av skjul till grannar) samma levnadsstandard kostar ungefär lika mycket överallt i världen, därför i "u" länder får man som svensk sänka sina standarder om man inte ska sitta och betala svenska priser för att få samma standard. Pattaya har dessutom något som inte Örebro har, eftersom det är ett turistområde skjuts det till väldigt mycket utländska pengar in i denna stad, allt ifrån turism till expats som köper bostadsrätter där. att inte säga att det är utländska pengar som driver den thailändska ekonomin vore att ljuga. det skjuts inte till så mycket utländska pengar till ekonomin i turisparadiset Örebro. Men tacksam för all information).... ja det är intressanta diskussionerjag rekommenderar dig att titta på Super Salaryman en thailändsk film från 2012 om just "kontorsarbetare" är du fortfarande sugen på thailand så kanske du borde söka dig mot Koh Lanta.. också kallat för svennethailand. finns många svenskar som bor där nere, både svensk skola och svenska kyrkan finns där, och du kan köpa aftonbladet och svenskt smågodis där. de flesta restaurangägare kan svenska. men slutklämmen i diskussionen är nog att du kan leva precis så dyrt eller billigt som du själv väljer att göra. om jag skulle normera det så håller jag fast vid att de flesta svenskar skulle få svårt att "bara" leva på 20000baht i månaden i thailand. och 40000 baht är mer rimligt. är man däremot anpassningsbar, villig att tumma ner sin boendestandard litegranna, inte frekvent besökare av barer och med fast förhållande med en tjej som inte är en pengahungrig bartjej så klarar man sig utmärkt på 20 000 baht i månaden. med den klarar förutsättningen att man har ett boende utan lån (att bara hyra i thailand skulle inte kännas rätt för långtidsboende) annars blir ju ekonomin sämre, precis som i sverige, det är ju billigare att bo i ett boende man äger utan lån än att hyra. Ska kolla upp lite mer om ex. Thailand.. (ex. det där med djuren).. Oj så illa, men då borde väl tjejerna vara som i Sverige (mer intresserade att få det ekonomiskt bättre med en kille som har pengar, tja i deras förhållande, ska sen kolla upp "Svenneland".. (Ok bryr man sig om hennes familj så uppskattas det nog endel och de kanske kan pressa henne utan att behöva ge pikar)... Pool och gym vid studion (kanske finns lite större studio än 30 kvm) ska söka lite efter sidor.. Städerska nästan gratis, dvs låg kostnad låter trevligt.. Inte så stor chans att de stjäl bilen, tja låter bra, och bilmekaniker är väl billiga så man har råd med en bil som är äldre än 5 - 6 år.. Krockar med bilen? Kör de som i S.t. Petersburg och Paris (som galningar) eller ok, dvs som i Sverige (utanför tullarna).. |
|
|
Levnadskostnader i Thailand? 08 dec 2014 15:01 #1332
|
|
Enligt djurhem (har koll med vetrinärer och myndighter) ska det inte behövs någon karentän för att ta med katten.
Däremot måste den till vetrinär innan.. kontakt med flygbolag.. Kattmat (Royal Canin), dvs torrfoder finns tydligen i Thailand.. (de har 10 kilos säckar 6 månader för 1 katt, 3 månader för 2 katter)... Då finns troligen även kattsand och ni hade ju pratat med Vetrinär lokalt då det kan vara trevligt med att ha djur omkring sig.. Bostäder: går INTE att klistra in länkar... grr... Men "rent a house in Pattaya".. |
|
Senast redigerad: 08 dec 2014 15:17 av Mangan. Orsak: angående bostäder, men länkar går Tyvärr ej att klistra in..
|
Levnadskostnader i Thailand? 08 dec 2014 16:02 #1333
|
|
Har följt denna tråd och kan bara hålla med Admin om vad han skriver (stämmer väldigt bra med mina egna erfarenheter).
Är dock lite nyfiken på hur länge du hade tänkt att åka. Gäller det 1 månad, 3 månader, 6 månader eller 1 år? Har du kollat upp vad som gäller rent ekonomiskt med detta? Det är ju inte bara i Thailand du måste betala förmodar att du även här i Sverige har en del utgifter. Det finns i stort sätt bara 5st olika visum till Thailand och vad jag har förstått så är det endast ett av dessa som kan gälla dig. Besöksvisum - Vad jag förstår så har du ingen släkt i Thailand. Studentvisum - Du kommer inte att åka ner för att studera. Pensionärsvisum - Du är inte 50+ och pensionär. Affärsvisum - Du har inte en inbjudan från något företag i Thailand Återstår då endast Turistvisum vilket torde vara det som du skall söka. Om man vill stanna längre än 30 dagar (15 dagar om man rest in landvägen)i landet bör man söker visum på förhand (detta för att undvika onödiga kostnader samt att risken alltid finns att få avslag). Då får man istället stanna i Thailand i 60 dagar och man kan förlänga med ytterligare 30 dagar på plats utan att lämna landet. Med turistvisum kan du alltså få stanna i Thailand i 90 dagar i sträck. Med ett turistvisum får man inte arbeta i Thailand, inte ens gratisarbete av något slag. När man fått sitt visum måste man påbörja sin resa inom 90 dagar. Du skall alltså inte söka visum tidigare än 90 dagar innan avresa. Om du lämnar landet så har du förbrukat ditt visum detta gäller även om inte visumets giltighetstid har passerats, visumet gäller för endast en inresa. Det finns dock även visum som är giltiga för två eller tre inresor. Varje inresa ger dig då rätten att stanna i landet 60 + 30 dagar. Ett visum med två eller tre inresor är giltigt för inresa i sex månader. Skall du åka ner för att träffa din livs kärlek? Då önskar jag dig lycka till Tänk då bara på att du även får en hel del släkt "på köpet" vilket ju kräver sin del. Att ta med djur skulle inte jag rekommendera alls, vad gör du när du måste åka tillbaka till Sverige? Lämnar dom i Thailand eller betalar för veterinär och karantänkostnader här i Sverige? För mig låter det lite som att du endast vill komma bort från Sverige ett tag eller har jag fel i detta? Rätta mig i sådant fall. Om inte kan du läsa bifogad fil vad som gäller ekonomiskt för din del. Att tänka på om du skall stanna ett år (vilket jag inte tror att du kommer att få visum för) så skall du ha THB 800 000 på banken. Är du gift med en Thailändska så räcker det med "endast" THB 400 000 (i Thailand gäller endast giftermål således inte sambo som här i Sverige) Om du finner den rätta så skriv papper på allt, låter trist men kan vara bra tillhands i framtiden (egen erfarenhet här suck...) Kommer själv att inom en rimlig framtid att flytta ner (emigrerar då, bye bye Sweden Jag har hus i Bangkok så boendet för mig är ordnat (dock skall tilläggas att det INTE är billigt att bygga/renovera i Bangkok kommer troligen att sluta på THB 2 000 000) samt att jag har land i Pattaya där vi kommer att bygga ytterligare ett hus detta dock i mer enkel stil (Thaistyle) förmodligen. Så innan du åker kolla upp ALLT så noga du kan och dse till att du ett reservkapital också. Lycka till med din resa. |
|
Följande användare (n) sa tack: Mangan
|
Levnadskostnader i Thailand? 08 dec 2014 18:25 #1334
|
|
För den oinvigde är THB 1000 ungefär SEK 250 enligt forex.se
|
|
|
Levnadskostnader i Thailand? 08 dec 2014 20:05 #1335
|
|
Tack för svar..
Inte pensionär ännu (kanske förtid snart, om det går väl)... Inte 50 år dock.. tänkte åka ner permanent i sådana fall.. Sen tänkte jag på tråden som lite allmänt intressant. även om jag är otroligt tacksam för de lite mer personliga frågorna och svaren.. |
|
|