Sök Massage Direkt

Sök efter:

Reklam

Annons
Annons

Logga in

Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Bastu till salongen?

Bastu till salongen? 06 apr 2015 12:39 #1501

• Mangan Profilbild
  • Mangan
  • VIP
Jag har sett att endel salonger (lite större städer typ Göteborg och Stockholm) har det...
Vore trevligt om även mindre städer typ Örebro, Linköping, Lund, etc kunde ta in (för kunder som bor där)..

Jag har pratat med en salong i Örebro som har relaxavdelning och den delen går väl hyfsat..
Ägarinnan säger också att det är många kunder som efterfrågat det (river de en vägg och gör om lite kan de behålla relaxdelen, ha kvar duchen (som finns i andra rumet och installera bastu samt kanske massera 2 stycken samtidigt (typ då par, vänner, osv)..

Men hon funderar över lönsamheten..
Örebro är ju ingen stor stad (knappt 150.000 människor bor där) och har Karlskoga runt 30.000 samt kranskommuner ca. 30 - 40.000 människo)..

Vilken beläggningsgrad skulle vara lönsamt (ok svårt att säga utan att se lokalen, kundunderlaget osv)..

Kanske om någon har en ide, så skulle jag kunna räkna ut detta åt henne och hjälpa till (tja kanske kan man få en gratismassage som tack för hjälpen av henne)..

Strunt samma i det sista, men vore intressant..

Ni som har bastu på salongen (ägare, personal, kunder) fungerar det bra och finns det några problem med det, var det dyrt att installera, är det lönsamt..

Tänker på Pongs i Örebro (tror det är den enda med relaxavdelning och därmed bubbelpool för närvarande, men kanske mer i framtiden)..
Är en plats om Asien med fokus på Thailand

www.facebook.com/groups/255343778255489/
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Bastu till salongen? 08 apr 2015 08:29 #1506

• Founder
  • Administratör Profilbild
  • Administratör
  • Administratör
att räkna på en bastu är rätt enkelt.

finns "fristående" bastu som man kan köpa och ha som en del i relaxen, tyvärr är de flesta av modellen "enmans stådass"

det är sällan en "lyxig känsla" att bastubada i dessa stådass. prisnivån verkar normalt vara 100kr för en timmes bastu på de ställen som har det.

att värmehålla en bastu av modell snäppet större än stådass kostar c:a 3 kronor i timmen.
medan stådasset kostar c:a 2 kronor timmen.

priset i inköp för stådassmodellen med aggreggat är nog minst 20 000kr.
en lite större modell kan kosta uppemot 100 000kr.

ska man nödvändigtvis skaffa en bastu till en relaxavdelning, ska det antingen vara en RIKTIG bastu, (byggd) eller åtminstone modell större så att man inte får en klaustrofobisk attack i den.

om vi säger att man kör budgetvarianten så kostar inköpet 20000kr och sen värmehållningen 11 timmar x 2 kronor = 22kr per dag.
för att betala för värmehållningen av bastun måste man alltså ha minst 1 kund var 4:e dag.
har man 1 kund om dagen som betalar 100kr minus elen får man 78kr (det här är grovt förenklat och räknat inkl moms eftersom det blir onödigt komplicerat och långdraget att dra momsen in i detta)
på en kund om dagen har alltså bastun betalat för sig själv på 256 dagar.

men nu tror jag att 1 kund om dagen som bastubadar är en total glädjesiffra. av de salonger som jag sett har bastu, och några jag pratat med så pratar vi om kanske nån kund i månaden. av den simpla anledningen att ingen vill betala 100kr för att bastubada i en timme, när du kan gå till ett badhus och göra samma sak hur mycket du vill.

om vi då är lite mer realistiska och räknar med 1 kund i veckan som bastubadar, och vi stänger av bastun när det inte finns någon kund (de får boka den helt enkelt)

då tjänar man 98kr i veckan på den. dvs det tar 204 veckor för den att återbetala sig innan man börjar göra vinst på den.

204 veckor är för övrigt 4,2 år. och detta är för snikmodellen av enmans stådassbastu som ingen gillar att bastubada i.

en salong som har haft bastu sen de byggde om har haft kanske 20 kunder de senaste 2 åren till stådasset de köpte. i min ärliga mening känns det som en ren förlustaffär.

möjligen kan det finnas en mening i det om bastun är en del som ingår i "spa" biten utan extra kostnad eller som en inbakad del i behandlingar. då kanske man får lite fler kunder och det kan ju vara lönsamt.
Massage is serious business
Senast redigerad: 09 apr 2015 13:30 av Administratör.
Följande användare (n) sa tack: Mangan

Bastu till salongen? 08 apr 2015 22:07 #1509

• Mangan Profilbild
  • Mangan
  • VIP
Jag tror det ska vara som en kombination till massagen / spaavdelningen..

Nej ståbastu låter inget roligt..

Exempelvis bubbelbad och den speciella rengöringen som tar bort hård hud och liknande...
Sen massage och avslutar med bastubad och ev. samtalar lite som en trevlig / mysig avslutning..
Brukar alltid vara trevligt att prata med dessa kvinnor som alltid brukar vara charmiga och trevliga..

Att gå dit och boka bastun, tja den ideén tror inte jag heller på, hoppas massagesalongen inte tänkt sig så...

Men ska prata med henne nästa gång jag kommer dit (såg f.ö. att de annonserar hos er)... ;)
Är en plats om Asien med fokus på Thailand

www.facebook.com/groups/255343778255489/

Bastu till salongen? 09 apr 2015 13:27 #1510

• Founder
  • Administratör Profilbild
  • Administratör
  • Administratör
jag tror att ha en bastu som ett komplement till spa-del är bra. frågan är däremot om det verkligen lönar sig gentemot att inte investera i en. jag tror faktiskt inte det.

det är bara en bråkdel av "spa" kunder som faktiskt använder bastun, så därmed kan vi förmoda att de inte heller valde spa:et just för att det fanns en bastu.

men det är klart alla bäckar små.

har man ändå plats för en och pengar att spendera ser jag inget dåligt i att erbjuda mer än andra kan.
det gäller att vara unik.
men en bastu måste kännas "riktig" de där minsta varianterna är rent patetiska och hör inte hemma i en lyxkänsla.
och att offra annan användbar yta till en bastu som förmodligen står mestadels avstängd är inte bäddat för att bli miljonär.

jag hörde mig för om den bastun som min bekanta har i sin salong, de har inte haft en enda "betalande" kund som använt bastun på 3 år.

däremot är det några som använt den som gratis komplement till bokat spa med bad (då ingår bastun)

generellt står den avstängd c:a 29 av 30 dagar i månaden.
Massage is serious business
Senast redigerad: 09 apr 2015 13:33 av Administratör.
  • Sida:
  • 1

Reklam

Annons
Annons
Annons
Annons