Sök Massage Direkt

Sök efter:

Reklam

Annons
Annons

Logga in

Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Varför kallar mång sin massagesalong för Spa?

Varför kallar mång sin massagesalong för Spa? 04 jun 2015 05:45 #1560

• Mangan Profilbild
  • Mangan
  • VIP
Ofta ser man att Thai, liksom Svwnska massörer / massöser kallar sin salong med "namn" och spa..

Inget fel om det vore Spa om det vore ett Spa..

Enligt mig är Spa ett ställe som förutom att erbjuda bra massage även har bubbelpool, gärna bastu och kanske något annat som "en vattentank" som man stänger locket och man ligger i saltvatten och slappnar av i ex. 30 min eller 1 timme..
gärna i kombination då med ex. Svensk / oljemassage, eller thai / örtmassage...

Är det att namnet SPA ger en lyxig känsla som gör att många kallar det för det utan att det är spa..

Kanske har jag helt fel uppfattning om vad spa är..

Vad säger ni andra om detta?
Är en plats om Asien med fokus på Thailand

www.facebook.com/groups/255343778255489/
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Varför kallar mång sin massagesalong för Spa? 04 jun 2015 07:08 #1561

• Founder
  • Administratör Profilbild
  • Administratör
  • Administratör
Hej Mangan

om du slår upp definitionen av spa, så innebär det i princip exakt det du säger.

det enda som jag vet som frångår exemplet är "day spa" där de egentligen inte behöver ha något med bad eller vatten att göra.

ett spa ska i princip ha bastu och nån form av bad, med mera för att kunna kalla sig för spa.

att det är en elak trend på gång där salonger kallar sig för "spa" för att de tycker att de gör ansiktsmasker också, på sin höjd kanske de når upp till "day spa" men inte spa.

min övertygelse är att folk använder namnet för att det låter exklusivare och mer klassiskt och folk får då en inbillning att det är något mer än det är.

lite som med Japansk massage (påhitt) vs thai massage (faktisk massage) för alla vet ju att japan har hög kvalitet på allting.

man tror att man gör sig själv en tjänst och får mer kunder genom att få kunderna att tro att stället är mer exklusivt än det är.

personligen tror jag att man skjuter sig i foten eftersom man egentligen lurar kunderna genom falsk marknadsföring och de som verkligen är ute efter ett spa, och inte bara en ansiktsbehandling kommer ju inte komma tillbaka.
Massage is serious business

Varför kallar mång sin massagesalong för Spa? 05 jun 2015 17:43 #1562

• Varg Profilbild
  • Varg
  • Nybörjare
Jag tror också att det har att göra med hur spa används som begrepp i Thailand. I princip är ett spa där en finare massagesalong. Ett spa har ofta utbildad personal och erbjuder paket med skrub och olika former av massage, medan en massagesalong kör den enkla menyn vi ser i Sverige.
När thailändare sedan öppnar salonger i Sverige så slänger man på spa i namnet för att markera en ambition av exklusivitet, utan att tänka på vad vi lägger in i begreppet.
  • Sida:
  • 1

Reklam

Annons
Annons
Annons
Annons