Hej Mangan
om du slår upp definitionen av spa, så innebär det i princip exakt det du säger.
det enda som jag vet som frångår exemplet är "day spa" där de egentligen inte behöver ha något med bad eller vatten att göra.
ett spa ska i princip ha bastu och nån form av bad, med mera för att kunna kalla sig för spa.
att det är en elak trend på gång där salonger kallar sig för "spa" för att de tycker att de gör ansiktsmasker också, på sin höjd kanske de når upp till "day spa" men inte spa.
min övertygelse är att folk använder namnet för att det låter exklusivare och mer klassiskt och folk får då en inbillning att det är något mer än det är.
lite som med Japansk massage (påhitt) vs thai massage (faktisk massage) för alla vet ju att japan har hög kvalitet på allting.
man tror att man gör sig själv en tjänst och får mer kunder genom att få kunderna att tro att stället är mer exklusivt än det är.
personligen tror jag att man skjuter sig i foten eftersom man egentligen lurar kunderna genom falsk marknadsföring och de som verkligen är ute efter ett spa, och inte bara en ansiktsbehandling kommer ju inte komma tillbaka.