Sök Massage Direkt

Sök efter:

Reklam

Annons
Annons

Logga in

Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE: Län istället för stad

Län istället för stad 12 feb 2016 21:54 #1754

• Henke Profilbild
  • Henke
  • Kunnig
Sen behöver man inte ha så förutfattade meningar!

Kan bara svara med att jag bor i Stockholm, och är mycket väl medveten om hur Stockholm fungerar, då jag själv bor i Stockholm. Men då jag utgår från att det finns en värld utanför Stockholm, så var min tanke med ordvalet "nord, syd, väst och öst" att även personer utan någon koppling till Stockholm, skulle förstå mitt resonemang. Men hade även en baktanke att ni kanske strävar åt en likformighet i kategoriseringen på TMG. Och då kan ett ordval som "nord, syd, väst och öst" ligga nära till hands, oavsett stad!

Sedan håller jag inte med om att det inte skulle finnas ett "Västra Göteborg", då det bland annat finns en stadsdelsnämnd under namnet Västra Göteborg. Sen kanske inte en Göteborgare säger att hen bor i "Västra Göteborg".

Men allt handlar inte om att så fort ens geografiska kategori inte finns med, så ska hen börja fundera på vilken breddgrad befinner sig om Stockholm, Göteborg för att lista ut vilken kategori som gäller.

För övrigt så tycker jag att er nya kategorisering blev mycket bättre. Så istället för att bemöta den på ett förutfattat sätt, så kunde ni svarat med att. "Tack för en bra idé och en bra indelning, men gällande xxxx så tänkte vi istället så här ...." Så undviker man att låta eller verka ha förutfattade meningar.

Förövrigt kan jag ju se att ni i stort sett antog mitt förslag. Vilket är kul och framför allt en bra utveckling av sidan.
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Län istället för stad 13 feb 2016 10:33 #1756

• Founder
  • Administratör Profilbild
  • Administratör
  • Administratör
Hej Henke

tack för din återkoppling.

Vi menar bara att det kan låta som en väldigt enkel grej att "bara kasta in en massa kategorier för sakens skull"

Vi har haft besökare under åren där vissa tycker si och vissa tycker så, en del har tyckt att vi ska ha en kategori för varje salong, medan andra verkar tycka att kategorier är onödigt.

Hela poängen med en kategoriindelning är att det ska följa någon form av logisk indelning, precis som det du skrev om.
t.ex. finns det ingen som helst poäng med att skapa en kategori som endast har en enda salong i sig, eller en kategori som har noll salonger i sig.
Vi vill att kategoriindelningarna ska göra det lättare för folk att hitta, inte svårare.

När det gäller kategorisering av större tätorter med många salonger anser vi det t.ex. viktigare att de följer en logisk indelning som är naturlig för området och lätt för folk att förstå, inte att det ska följa NSÖV bara för att det finns fyra väderstreck.
för alla vet väl vad västra göteborg är, eller?
Exempelvis finns det folk runtom göteborg och utanför som inte anser att mölndal t.ex. är en del av Göteborg, hur ska man göra där, ska man dela in mölndal i en egen kategori under västra götaland bara för att? eller envist hävda att mölndal som ändå är en egen kommun fortfarande är en del av södra göteborgs tätort, detta är en problematik. Vad är bäst? försvarar mängden salonger inom ett geografiskt område att området ska delas upp i mer kategorier? såna frågor bollar vi med fram och tillbaka hela tiden

Det är alltså inte nödvändigtvis så lätt som du vill påstå. Ska man dela in t.ex. göteborg i fyra vädersträck, vart drar man då delningslinjen för kategorierna, mitt i? då skulle ju delar av centrum t.ex. vara "norra göteborg" vilket låter lite vansinnigt. Indelningen måste vara naturlig så att den känns normal både för folk som bor där, SAMT för folk som aldrig varit där. I Stockholm var detta aldrig ett problem eftersom det finns en naturlig indelning som även stockholmare använder sig av.

Vi arbetar med att titta på Göteborg och Malmö för att se om det finns något bra sätt att göra en indelning på som fungerar för alla.

Indelningen som är gjord nu har debatterats inom oss en längre tid (mer än ett år) om vad som är praktiskt och funktionellt att genomföra, och vad som fungerar bra och inget vi enbart infört utan att ha tänkt igenom det ordentligt först bara för att någon tyckt till.

Vi tittade även på ditt förslag, men ansåg att vissa delar av den gjorde den överdrivet komplicerad i relation till mängden salonger i vissa områden, men över lag var det ett hyfsat förslag.

Jag håller även med dig om att norr och söder om stockholm aldrig var en särskilt bra indelning, men det är inget vi påstått heller. från allra första början (2008) så började vi med att varje Län var en egen kategori, det var katastrofalt värdelöst.

Idag är 76% av alla salonger i Sverige liggandes i Stockholm, västra götaland och skåne (med fokus på Stockholm, Göteborg och Malmö där 60% av alla salonger i Sverige finns)
Oturligt nog har det också betytt att vi under en längre tid fokuserat mer på dessa områden än övriga Sverige med sina 24%. t.ex. har hela norra norrland bara 1,4% av salongerna, det är då förståeligt att det lagts ner väsentligt mindre tid på de områden.

att skapa bra kategorier som fungerar och inte är överflödiga eller rentav dumma, tar tid, och måste också baseras på mängden salonger i olika områden.

Du får ursäkta om det lät förutfattat av oss.
Vi mottar mer än gärna förslag från våra besökare.

Skulle 100 göteborgare få frågan, hur skulle du geografiskt dela in göteborg för någon som aldrig varit där, skulle förmodligen slutresultat se ut ungefär så här. (obs, ringarna är ungefärliga och borde sträcka sig lite längre ut)
12695300_10153531192629755_2083651115_o.jpg
Massage is serious business
Senast redigerad: 13 feb 2016 10:39 av Administratör.
Följande användare (n) sa tack: Mangan

Län istället för stad 14 apr 2016 15:09 #1819

• hanbla Profilbild
  • hanbla
  • Nybörjare
Hej! Just nu tycker jag indelningen är lite förvirrande, i alla fall i under "Västra Götaland" där man upptäcker Halmstad som ju är residensstad i Hallands län. Västra Götaland är en region i Sverige v.v. se Wikipedia:
sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4stra_G%C3%B6talandsregionen

Annars skall ni ha en eloge för denna guide som många försöker kopiera.

Län istället för stad 15 apr 2016 13:34 #1821

• Founder
  • Administratör Profilbild
  • Administratör
  • Administratör
hanbla skrev:
Hej! Just nu tycker jag indelningen är lite förvirrande, i alla fall i under "Västra Götaland" där man upptäcker Halmstad som ju är residensstad i Hallands län. Västra Götaland är en region i Sverige v.v. se Wikipedia:
sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4stra_G%C3%B6talandsregionen

Annars skall ni ha en eloge för denna guide som många försöker kopiera.

Vad är det man brukar säga, Det går inte att göra alla till lags.

hallands län är inte tillräckligt stort med tillräckligt många salonger för att erbjuda en egen kategori (precis som många andra län), därav har den inkluderats i Västra götaland som vi använder oss av som landskapsindelning i så logisk utsträckning det gått. det finns flera olika definitioner på vad som anses som landskapsindelning, vi har använt oss av, se nedan.

www.thaimassageguiden.se/questions/3-web...egori-indelningen-ut
Massage is serious business
  • Sida:
  • 1
  • 2

Reklam

Annons
Annons
Annons
Annons