Peak Performance skrev:
Kanske hamnar i fel tråd, men upprepade postningar från samma person med samma betyg är bara jobbigt. Verkar som att det finns en gräns på två månader, men det kan gott förlängas.
Fattar inte ens meningen med det, många av förövarna spammar ju flera salonger.
Samtidigt måste väl folk få uttrycka sig?
Jag kan hålla med om att det kan uppfattas som irriterande om en person "spammar" recensioner.
något vi i dagsläget begränsar till 1 gång per månad.
Men är det verkligen ett så stort problem?
Är det verkligen så jobbigt med en person som sitter och upprepar vad han tycker en gång i månaden?
Kanske upplevs det som värre om man själv har en annan uppfattning om salongen?0.
Jag skulle nog säga att den som går på den rekommendationen från en sån användare får nog ändå skylla sig själv, och att man bör ta 40 recensioner för samma salong och användare med en nypa salt. Men han kan ju också ha rätt?
Jag upplever det nog mest som att användaren gör salongen en björntjänst genom att spruta ur sig så många recensioner. Huvuvida salongen själv har någon inblandning i det går tyvärr bara att spekulera i, men om de skulle ha det gör de sig själva en björntjänst eftersom jag är säker på att många kunder blir avskräckta av något som "låter för bra"
Men som jag undrar, är det verkligen något att irritera sig på så mycket? Det är ju ändå lite roligt att läsa vad de skriver. Som en av användarna som inte kan bestämma sig om han är en gammal gubbe som inte kan resa sig upp från golvet eller om han är en professionell surfare
Men skulle vi begränsa folks möjlighet att skriva en recension allt för mycket skulle det nog innebära en stark ökning av falska recensioner istället, eftersom de personerna förmodligen skulle börja skapa falska konton för att skriva vad de tycker istället för att uttrycka det med samma konto, eftersom de uppenbarligen vill uttrycka vad de tycker.
i dagsläget handlar det du pratar om i stort sett bara om två stycken användare, och har för mig det är 3st salonger.
Men vi har en fundering om detta; det är om man skulle sätta en regel att folk som spammar recensioner endast får sin senaste recension publicerad och de äldre borttagna. Vad tror ni om det?
Dvs; om en ny recension görs inom en viss tid, tex en månad som är allt för likartad den tidigare recensionen och inte tillför något nytt, så tas den äldre bort och den nya publiceras.
Det skulle innebär lite tumning från oss i bedömningen men det skulle nog kunna fungera, även om inte alla skulle bli jätteglada.
Som det är nu så blockas dessa spammares recensioner mer ofta än de publiceras då en del kan skriva så mycket som 1-2 st i veckan.
Då skulle regeln kunna bli så här.
Kalle skriver 5 recensioner i Januari, varje recension blir publicerad men den tidigare recensionen tas bort.
Kalle gör sen ett uppehåll och skriver en recension 3 månader senare 1:a Maj, recensionen i Januari är då allså utanför "raderingstid" och tas inte bort.
han skriver sen 10 recensioner till i Maj, bara den senaste han skrivit i Maj blir publicerad och de andra tas bort.
Kalle har nu alltså 2 recensioner publicerade för salongen han gillar.